Sikkilsdalshøe - eventyrlig panorama mot Gjende! (12.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Gåpåpiggan Nørdre (1,398m) 12.10.2016
Gåpåpiggan Søre (1,429m) 12.10.2016
Sikkilsdalshøe (1,778m) 12.10.2016
Visits of other PBEs Besseggen fjellpark parkering (964m) 12.10.2016
Sikkilsdalshøe merket t-rute 12.10.2016

Hadde plukket ut en topp med mer enn 300 m pf, fordi jeg dermed ville runde 50.000 pf-meter i 2016, noe som er ny rekord for meg. Det var ingen dårlig dag å ta dette på, og ingen dårlig utsiktstopp heller! Fulgte den merka stien opp fra Maurvangen, og det var en lettgått og fin rute. Etter hvert ble det så varmt i sola, at jeg kunne gå i bare superundertrøya. 2t og 15 min opp i et ganske bra tempo; flott video-rundskue fra toppen:

Særlig var panoramaet mot Gjende storslått!

Tok meg god tid på toppen og spiste og koste meg i sola. Det var omtrent helt vindstille! La veien et stykke sørover og opp på høyde 1674m, for litt bedre utsikt:

Sikkilsdalsskardet og -vannet.

Vurderte å prøve å ta meg ned til vannet herfra, men avsto fra et seriøst forsøk fordi jeg ikke kunne se hele veien ned i rennene. Tror det var lurt å droppe det, ja.
Nede i Sikkilsdalsskardet igjen, ville jeg ha med meg Gåpå-toppene også. Finest utsikt var det fra den søre toppen:

Mot Sikkilsdalshornet og -vannet fra Søre Gåpåpiggan.
På sti opp til Sikkilsdalshøe.