Høganovi, Tveitakvitingen,Gråskorvenuten (18.08.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Furedalen, Kvamskogen (370m)
Endpoint Samme (370m)
Ascents Høganovi (1,101m) 18.08.2011 13:30
Tveitakvitingen (1,299m) 18.08.2011 16:00
Gråskorvenuten (970m) 18.08.2011 18:10

FIN TUR TIL DOBBEL KOMMUNETOPP

Tveitakvitingen ligger på grensen mellom Samnanger og Fusa, og er det høyeste fjell i begge kommunene. Til tross for at det ligger nær Bergen har vi ikke vært i området om sommeren tidligere. Astrid og jeg kjørte fra Bergen til Kvamskogen og parkerte ved skianlegget i Furedalen. Derfra gikk vi sørover på privat bomveg i ca 3 km i retning Mødalsetrene. Vi gikk av fra veien og vestover uten å finne ordentlig sti opp Fossdalskaret. Rundet kollen over Fossdalsetrene på sauesti i bratt og tilgrodd terrreng til vi fant igjen bra sti på NV siden av Fossdalshorgi. Så et kull med liryper like ved oss i dette området. Fulgte nå stien videre vestover og oppover mot dagens første mål

HØGANOVI
Oppe 1330. Fint avrundet fjellparti med nedblåst trigmerke og flott rundskue over Kvamskogen og Hardangerfjorden i NØ og Tveitakvitingen i SSV. GPS 0330760 6694143.

Den avrundete grå kollen i bakgrunnen er Høganovi. Sett fra Gråfjell-området i sør.
Toppen på Høganovi med nedblåst trigmerke
Varde og trig-punkt på Høganovi. Tveitakvitingen i bakgrunnen.

Fortsatte videre mot dagens hovedmål

TVEITAKVITINGEN
Fulgte utydelig sti sørover mellom Gråfjellet i øst og Krokvatnet i vest til vi traff på den vanlige og meget godt merkete stien mot Tveitakvitingen. Bratt oppstigning delvis på bart fjell og delvis på gammel snø til topp-platået og deretter relativt flatt nordover mot selve toppen.

Samnanger turlag har merket ruten med røde S-er!
Astrid har fått med seg en dobbel kommunetopp!

Oppe kl 1600. I toppvarden var det satt opp et norsk flagg, som tydeligvis må ha stått der en god stund da det var flisete i kantene! GPS 0329306 6691654. Fortsatt fint vær og flott utsikt, men det begynte å komme inn litt tåke i perioder.

Stolt, norsk toppvarde på Tveitakvitingen!

Vi skrev oss inn i turboken og returnerte omtrent samme vei til vannet på ca 850 moh vest for Gråfjellet. Fant etter litt leting igjen den gode stien mot Mødalseter og fulgte denne østover og nedover mot

GRÅSKORVENUTEN
Dette er en avrundet kolle med PF ca 40 m som er godt synlig og ganske karakteristisk i terrenget. Toppen skal være et trigpunkt. Vi gikk opp her, men fant ikke noe slikt punkt. Det høyeste punktet på toppen er en liten gresskledd jord/steinhaug. GPS 0331718 6692780. Nord for denne er der en liten steinvarde, men heller ikke her fant vi noe trigpunkt.

Gråskorvenuten sett fra Gråfjellet. Hardangerfjorden i bakgrunnen.
Den lille varden øst på  Gråskovenuten. Høyeste punkt lenger vest. Tveitakvitingen i bakgrunnen.
Den lille varden øst på Gråskovenuten. Høyeste punkt lenger vest. Tveitakvitingen i bakgrunnen.
Høyeste punkt på Gråskorvenuten. Tveitakvitingen i bakgrunnen.

Tilbake ved bilen kl 2015. Alt i alt en fin, men relativt tung og lang tur i brukbart sommervær.