Grønkleppen (Fosnes) (11.10.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Grønkleppen (765m) 11.10.2016 14:58
Visits of other PBEs Fiskåa parkering (88m) 11.10.2016 13:15

(App-test; iOS 1.0.11: Fortsatt lave tall for både høydemeter og distanse med app'en synes jeg.)

Etter formiddagens tur til Romsskåla var det tid til en litt lengre tur til Grønkleppen på ettermiddagen.

Jeg fulgte turrapporten til Sola19 (Solveig Føreland) og kjørte inn til parkeringen i Fiskådalen. Vegen videre innover er stengt ved P-lomma pga ras.

I starten er det tett skog som man bare må komme seg gjennom på best mulig vis. Jeg gikk opp forbi restene av Jakobengsætra og holdt stø kurs rett oppover. Etterhvert åpner det seg og det gjelder å finne gode vegvalg gjennom elvedaler og over myrpartier.

Oppe på snaufjellet er det lettgått med svapartier men også her en del kupert terreng. Jeg valgte å følge kammen og fikk da en del opp og ned men med det supre været var det bare deilig. En stor varde markerer ett av høydepunktene oppe på platået men det er ikke høyeste punkt.

Etter å ha rundet varden på det høyeste punktet gikk jeg litt ned i lia og tok meg en skikkelig rast. Omtrent vindstille og stekende sol!

På returen ville jeg prøve ut en flatere rute noe som gikk greit nok, men det ble litt plunder pga bratte partier og store glatte svapartier som måtte forseres. Ned lia til bilen gikk jeg omtrent rett ned.

Etter klesskift var det dessverre slutt på høstferiens toppturer så da gjensto det bare noen timer i bilen hjemover for å fortsette med oppussing av hus onsdag. Det har blitt 5 kommunetopper på 3 dager men jeg skulle gjerne fått tatt med en dag og et par topper til. Det ligger et par nær E6 og selveste dronninga oppe i nord-øst gjenstår også, men det får bli en annan gang.

Norge mitt Norge! Idyllisk nede ved Øyvatnet.
Stor varde markere starten på "platået" innover mot toppen, som ligger 2,4 km unna i luftlinje.
Langt der borte ligger høyeste punkt på fjellet.
Solid varde (uten bok) på toppen av Grønkleppen.