Romsskåla (Leka) (11.10.2016)

Ascents Romsskåla (588m) 11.10.2016 10:50
Visits of other PBEs Romsskåla P-lomme (40m) 11.10.2016 09:59

(App-test; iOS 1.0.11)

Etter gårdagens tur til Fuglstadfjellet og Nonsfjellet etterfulgt av en god dusj og seng i et sjøhus i Bogen var formiddagens turmål kommunetoppen i Leka. Heldigvis ligger denne inne på fastlandet så adkomsten er enkel.

Jeg parkerte ved anvist plass (blått P-skilt) ved infotavla. PB-elementet som ble flyttet ut fra traktorvegen av knutsverre (Knut S. Andersen) bør kanskje flyttes helt bort til info-tavla.
Dette er en relativt kort tur så ryggsekken ble lagt igjen i bilen. Inne i skogen var det skikkelig kaldt så jeg tok på meg godt med klær. Litt for mye skulle det vise seg da det var supert vær med høstsol og god temperatur oppe på fjellet.

Jeg fulgte rødmerket sti innover traktorveg, gjennom skog og oppover fjellet. Som i går var merkingen helt i grenseland men det gikk greit oppover med god oppmerksomhet.

Utrolig flott utsikt fra toppen og været var bare helt "trønderhøst"! Brukte 1 time opp og etter fotografering og nyting på toppen bars det ned igjen etter samme løype. Jeg var litt sløv på et par plasser og mistet merkinga men det gikk helt fint å ta seg inn igjen.

Nede ved bilen igjen var det fortsatt skygge og kaldt. Godt å få på seg tørre og varme klær før lunch ble inntatt i bilen. Dagen var ennå meget ung og det var tid for flere turer. Grønkleppen (Fosnes) ble dagens andre tur.

Starten av turen går innover en traktorveg.
Lettgått terreng etter at skogen er forsert.
Etterhvert får man god utsikt bakover til øya Leka.
Solid toppvarde med kasse. Øya i bakgrunnen.
Heilhornet har vært godt synlig i et par dager nå. Fascinerende fjell som frister til et besøk. Skjønner godt at dette var et viktig seilingsmerke i gamle dager.

Nydelig!

Written by knutsverre 12.10.2016 10:33

Kjekt å se hvor fint fjell og område dette er i godvær! Flytt gjerne PB-elementet til offisiell P-plass for min del!

Sv: Nydelig!

Written by SturlaS 12.10.2016 10:39

Ja det er flott høstvær i Trøndelag nå! Fantastisk utsikt fra en litt beskjeden topp med flott beliggenhet.