Fuglstadfjellet (Nærøy) & Nonsfjellet (Høylandet) (10.10.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Fuglstadfjellet (873m) 10.10.2016
Nonsfjellet (927m) 10.10.2016 09:36
Visits of other PBEs Lonfossen P-lomme (35m) 10.10.2016 09:36

(Brukte ikke PB-app'en på denne turen. Batteriet på iPhone'en holder neppe i 8-10 timer med GPS-tracking.)

Etter gårdagens tur til Vattafjellet og en kald natt i bilen på en rasteplass sammen med et par trailersjåfører var det tid for roadtrip'ens langtur; kommunetoppene i Nærøy og Høylandet i en smell.

Jeg kjørte inn til Terråk i meget rolig tempo pga mye is på veien og videre langdrygt innover til Fuglstad. Planen var å følge turrapportene til bl.a. otto (Otto Lund) og JoSo (Johan Solberg) dvs. parkere ved den innerste gården og følge sti opp til Fuglstadvannet. Jeg ville gjerne avtale parkering med beboerne men fikk ikke kontakt med dem. Jeg parkerte derfor så langt ut av veien jeg klarte men før jeg rakk å komme meg av gårde kom bonden gående. Han anbefalte å parkere bak låven (skiltet med innkjøring forbudt var ikke noe å bry seg om.. det var et hjemmelaget skilt som ble hengt opp da veien var ny).

Da jeg spurte om veivalg opp til Fuglstadfjellet anbefale han å kjøre et par kilometer videre innover vegen der det starter merket sti opp til toppen! Det var gode nyheter så da kjørte jeg inn dit og parkerte på veiskulderen ved infoskilt om toppen.

Infotavle der den merka stien tar av fra vegen.

Starten er en traktorveg forbi et grustak som går over til 4/6-hjulingspor oppover myrene. Etterhvert går det over til mer eller mindre tydelig sti. De har spart på rødmalinga oppover stien, noe jeg liker godt, men 2-3 steder kunne de ha kanskje kostet på seg et ekstra merke. En del av de gamle merkene er også vanskelige å se.

Ryggen foran Vargdalen følges mot høyre og krysses enkelt lenger oppe.

Dette forværrer seg når jeg kommer så høyt at den lave høstsola blir liggende rett i synet. Til slutt er jeg imidlertid oppe ved den store runde varden på Fuglestadfjellet. Mener jeg brukte i underkant av 2 timer opp hit, så da var det på tide med en rast.

Varden på Fuglstadfjellet markerer grensepunktet mellom 3 kommuner.

Det så veldig langt ut bort til Nonsfjellet og som kartet viser er det ikke akkurat flatt bortover. Sola var fortsatt midt i glaninga så da la jeg bort kartet og grovorienterte på kompassretning i forhold til solas posisjon. Det ble noen drøye omgåelser av dype daler og brede vann.

Dagens crux var en tversgående høy og bratt svabergvegg opp mot platået til Nonsfjellet. Jeg så en mulighet ute til høyre og prøvde meg der (midt på hadde vært fin å prøve med kiler, tau og sikring). Det var til tider glatt svaberg men det bratteste gikk greit. Tok det kontrollert opp og da gikk det fint.

Toppen av Nonsfjellet med Fuglstadfjellet bak og Heilhornet enda lenger bak.

Stor rund varde også på Nonsfjellet men litt for kald vind til at det fristet med pause. Dessuten ville jeg gjøre unna cruxet på returen før jeg tok rast. Nå gikk jeg lenger mot øst og fant etterhvert en OK rute ned. Litt frem og tilbake og mye rim og is på steiner og berg men følte det var trygt. Vel nede i den store gryta var det godt og vamt og tid for en lang pause.

Tilbakeblikk på "veggen" opp til topplatået til Nonsfjellet. Jeg gikk på kryss og tvers til høyre for snøen. Et alternativ oppe der var å krysse snøen, noe jeg er glad jeg slapp... Den var ikke veldig tykk og ville gitt et langt og vondt fall.

Tilbake mot Fuglstadfjellet fulgte jeg kartet og holdt en mer østlig rute. Det ble en bedre rute men jeg fikk en stor omgåelse av et vann på slutten, der det ikke gikk an å følge vannkanten pga stup.

Mye rim og is på alle vann oppe i høyden. Dessverre var ikke isen tykk nok til å holde meg..

Fant greit den rødmerka stien og fulgte denne ned til bilen. På tur nedover fikk jeg sola i øynene igjen så da må det ha vært en brukbar lang dag.

En natt til i bilen uten å få seg en dusj fristet ikke. Alle campingplassene jeg kom over hadde stengt for sesongen så da endte jeg opp med en gedigen leilighet som nok er tiltenkt rike tyskere på fisketur. Fikk heldigvis god rabatt.
Dagen etter var det tid for bl.a. Romsskåla (Leka).