Humphreys Peak (30.08.2016)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Humphreys Peak (3,852m) 30.08.2016

Enda en flott Roadtripp i USA med Øygunn.

Dagen før turen til Humphreys Peak, var vi i Williams. En liten by som vi har overnattet i tidligere, og det skulle vi også gjøre denne gangen. Det som var et utrolig sammentreff, var at i mai-juni dette året så var jeg med på en gruppetur med Harley-Davidson motorsykler langs route66. Da overnattet vi også i denne byen på turen vår fra Chicago til Los Angeles. Og hva tror dere ikke møter oss, i denne byen, på denne dagen, og på dette hotellet!? Jo når vi ankommer hotellet vårt, så er det ingen andre enn en ny gruppe med motorsyklister fra det samme firmaet som jeg var med, som også skulle overnatte her :-) Helt utrolig sammentreff :-) Forøvrig var motorsykkel turen på route66 en av de fineste turene jeg har hatt. Det sier jeg riktignok om mange turer, men det er ikke mindre sant av den grunn!

Dagen etterpå, sto vi opp tidlig. Kjørte først I40 østover mot Flagstaff, så nordover på 180, og etter hvert tok vi av til høyre og kjørte siste stykket opp til Arizona Snowbowl, på N Snow Bowl Road. Her parkerte vi på den nederste, nordligste parkeringsplassen. Gikk først over et åpent område, og under et skitrekk, før man kommer inn i nokså tett skog. Skogen fulgte oss mange mange hundre høydemeter oppover, men det er godt merket og god sti hele veien opp til toppen, så heldigvis ingen problemer med navigeringen. Stien går i sikk sakk oppover fjellsiden til man kommer til en rygg, som ligger rett under 3600 moh. Nå har også skogen forsvunnet, og man har en super utsikt i alle retninger hele resten av turen. Man fortsetter ryggen nesten rett nordover og i slakt lettgått terreng helt ut til toppen. Her er det noen små legroper av stein, og et treskilt med Humphreys Peak inngravert på, og noen har også pyntet skiltet med et lite Amerikansk flagg. Ble en god stund på toppen, for å se på den flotte utsikten før vi gikk samme vei tilbake igjen. Øygunn som i utgangspunktet ikke er fryktelig glad i relativt lange og tildels slitsomme fjellturer, ble dessverre veldig sliten på slutten. De siste timene ble derfor veldig tunge for henne. Men hun bet tennene sammen og sto på, og sammen kom vi oss ned til slutt.
Vel nede begynte det å mørkne, og vi fikk noen veldig fine solnedgangs bilder vestover fra Arizona Snowbowl. Det var godt å komme tilbake til hotellrommet i Williams å få slappet av. Det eneste vi orket var å svippe innom en McDonalds, slik at vi fikk litt junkfor i kroppen.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt at vi på denne Roadtrippen også skulle ta å gå på toppen av Half Dome som ligger i Yosemite nationalpark. Men slo det fra oss, siden Half Dome ville være en enda mere krevende tur enn denne. Jeg håper at jeg kanskje i fremtiden en gang, vil få mulighet til å gå på Half Dome.