På topp i Fjaler kommune (09.10.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Stordalen (421m)
Endpoint Stordalen (421m)
Ascents Skredfjellet (812m) 09.10.2016

Etter flott tur på Ryssdalshornet tidligere på dagen ville jeg på hjemturen prøve en "avstigningstur" til Skredvarden, som er kommunetopp i Fjaler. Litt vanskelig å finne avkjørsel mot Stordalen etter omleggingen av E39. Kjørte ned til Sande og fulgte gamle E39 et par km til Løfall. Her framme var gamle E39 stengt, men fant en avkjørsel som ledet under nye E39 og like etter dette vei oppover i skogen, som jeg riktig antok var veien mot Stordalen. Bompenger(50kr?). Svingete og litt erodert grusvei oppover; overraskende langt å kjøre, innså at jeg måtte gå raskt og effektivt for å rekke opp og ned før mørket. Hadde Gråbeins GPS-spor å se etter og fant raskt riktig sti som først gikk i vestlig senere sørvestlig retning mot Stordalsskardet. Ganske tydelig sti som ikke var vanskelig å følge og det gikk, til meg å være, relativt radig oppover. Da det begynte å stige oppover mot Stordalsskardet svingte jeg av mot høyre og bratt opp venstre del av østflanken til fjellet i bløtt og sugende terreng.

Mot øst. Lang skygge av Skredfjellet. Sande ca midt i bildet

Vel opp på toppryggen flere små vann og sørvest-nordøstgående tildels bratte rygger som måtte forseres før jeg kunne innta toppvarde. Flott utsikt, særlig mot Blægja og Kvamshesten som lå badet i rødlig kveldslys.

Varde Skredfjellet, med Blægja og Kvamshesten

Ned igjen fulgte jeg igjen Gråbeins eksempel og fulgte høyreflanken av nordøstryggen til Skredfjellet, tildels i myrete terreng med stedvis en del buskas, men nedover er slikt lite til heft, og jeg tror jeg sparte en god del tid på dette. Var nede ved bilen i god tid før mørket kom sigende og attpåtil klaffet det meget bra med fergen på Lavik, så hjemkomsten ble ikke så ille sen.