Brockenspekter på Gaustatoppen (08.10.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Stavsro (1,212m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 08.10.2016
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 08.10.2016
Stavsro (1,173m) 08.10.2016

Hyttetur i nærheten med et flertall som ikke hadde vært på Gaustatoppen før, og med det var dagens mål bestemt. Med tidligere ukers tilfeldigheter ville dette faktisk bli min tredje tur til Gaustatoppen på 5 uker. For 3 uker siden var det 20 grader og baris som gjaldt, nå var det ull, lue og hansker som gjorde susen.

Vi kjørte som alltid Gaustatopptrikset ved Stavsro, det vil si å vente til klokka blir 2-3 før man starter turen. Da vil de som kom tidlig være ferdig med turen og skape en ledig plass på parkeringsplassen. Fungerte som planlagt i dag også!

Etter å ha rusla de 4,4 kilometer i friskt høstvær var vi oppe ved Gaustatoppen turisthytte. Her valgte 5 stykk å bli igjen før jeg og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) tok turen ut eggen mot toppunktet. Her var det tydelig hvilken side sola står å varmer på. En side med sommer og en med vinter. Det hadde også lagt seg et lag med is på enkelte partier bortover, heldigvis uten at det skapte noen problemer. På vei ut mot toppen bygde det seg opp et stort skylag på østsiden av toppen. Mot vest var det fortsatt knall blå himmel. Gausta fungerte nå som et værskille. Sol i ryggen og vannpartikler i lufta framfor deg skaper som kjent en regnbue, og når regnbuen ikke har noe ”bakke og stå på” går den helt rundt, et fenomen som kalles Brockenspekter. Jeg har sett det på bilder før, men aldri med egne øyne. Selv om turmålet er det samme sørger heldigvis naturen og været for utallig variasjoner. Dette gjorde virkelig turen for min del!
Vi kom oss bort på toppunktet, tok noen bilder og begynte å gå tilbake til resten av flokken som satt inne i hytta. Her ble det sjokkis og kjekskonsumering før vi begynte å gå ned igjen. Takk for turen!

Mathiesen i godt driv over plattingen
Sommer- og vintersiden
Værskillet følger eggen bortover
Brockenspøkelset
Årets første møte med snø