Kvam: Tur til Skrott og Glynt med tur innom Breidablikk (09.10.2016)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Glynt (1,253m) 09.10.2016 10:28
Skrott (1,320m) 09.10.2016 10:28
Visits of other PBEs Breidablik (1,163m) 09.10.2016 10:28
Fitjadalen p-plass (273m) 09.10.2016 10:28

En flott høsttur i fjellene nord for Øystese. Startet i nordenden av Fitjadalsvatnet der det er god parkering. Stien begynte mellom noen hytter rett etter bro over elven Kjølo. Først gjennom en granskog og ved 760 høydemeter dukker stølen Håsete opp. Videre oppover til en hytte som ligger ca 1100 moh. Her tok jeg av fra hovedstien som går mot Breidablikk og fulgte stien opp til toppen Skrott 1320moh. Hele turen til toppen gikk på god merket sti. Flott utsikt i alle retninger. Videre nordover endret føre seg fra fint tørt høstføre til vinterføre med snø og is. Ned en rygg med litt forsiktighet, over en større snøfonn, før en mindre oppstigning mot toppen Glynt 1253 moh. Herfra var det kort vei ned til Breidablikk, et unik plass som anbefales på det sterkeste. Tilbake til start fulgte jeg hovedstien til Breidablikk.

Fitjadalsvatnet der turen startet.
Stølen Håsete er en fint sted å ta en pause.
Toppen Skrott med utsikt sydover mot Hardangerfjorden
Over et parti med evig snø mellom Skott og Glynt
Toppen Glynt sett sydover
Breidablikk er virkelig verd et besøk
På returen fra Breidablikk passerte jeg Steinladetjørn og Vindskjersleitet før selve nedstigningen begynte