Jentehaugen og Ohovde i Nordre Land (07.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Jentehaugen (873m) 07.10.2016
Ohovde (937m) 07.10.2016

Parkerte ved en skogsvei ved Tjernshaugmyra, like før en åpen bom (som kunne låses med kjetting, så jeg.) Tok sykkelen og duret innover og oppover. Sør for Ohovde er myra delt i to, og jeg la ikke merke til stien som tar av opp til toppen herfra! Derfor ble det litt lenger sykling enn nødvendig. Begynte å gå i brattbakkene vest for toppen, på omtrent 850 moh. Snart dukket det opp en sti (som forventet) som ledet opp til topps. Rundt 40 min hadde jeg vært på tur, så dette var ingen voldsomme saker akkurat. Det var heller ikke utsikten fra toppunktet, her i retning Dokka:

På stien ned, så jeg tydelig at denne egentlig kom opp fra SØ - og gikk noen meter i denne retningen (se gps-track). Altså er dette en lur vei til topps: På skogsveien sør for toppen går stien mellom de to myrene og skrår opp til vestryggen, som så følges til topps.

Batteriet på sykkelen var i ferd med å tømmes for dagen, men det passet greit; da det ikke er noen vei opp mot Jentehaugen. Fulgte sti(er) i hogstfelt opp og vest for Klettvatnet. Snart skrådde jeg opp lia - i blant på dyretråkk - til topps. Lite utsikt, men en stor tørr gran lå overende her! Jippi; da ble det bål og pølser, før jeg returnerte ved å følge vestryggen (ingen opplagt sti her heller) og siden hogstfeltene tilbake til sykkelen igjen.

Blanding av sykkel- og fottur.