Høgda i Nordre Land - med sykkel fra nordøst (07.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Høgda (813m) 07.10.2016

Hadde lest om sti fra øst, men fant ut at toppen omtrent kunne nås med sykkel fra nordøst - og DA var valget enkelt. Parkerte rett etter Livasselva, før bomveien begynte. Noen jegere med gevær ble kort konsultert, og de lovte ikke å skyte på meg når jeg holdt meg til veien oppover. Så DET gjorde jeg!
Sykling i skyggen begynner å bli litt kjølig om dagen, så jeg hadde bra med tøy på meg, og skikkelige vanter på hendene i dag. Etter en halvtime kunne jeg sette fra meg sykkelen på nesten 800 moh, og følge noen tråkk innover i skogen. Kom inn på en tydeligere sti mot slutten, og fant bolten inni krattet. Null utsikt.

Blitt noen slike begredelige topp-bilder i det siste...

Ryddet stien et stykke og fulgte så skogsbilveien via en liten omvei og tilbake til sykkelen. Synes likevel min rute fra sykkelen og gjennom skogen på toppen var greiest. Suste så ned til bilen igjen, klar for flere turer i dag!
For de som vil kjøre opp - og dermed betale for bomveien - lønner det seg neppe å kjøre lenger enn til gps: 32 V 547484 6762618 på 770 moh. Her er det greit å parkere; veien etter dette blir markert dårligere.