Munkhatthøgda i Nordre Land - på vei fra nord (06.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Walk
Ascents Munkhatthøgda (988m) 06.10.2016
Visits of other PBEs Munkhatthøgda - vei fra nord (825m) 06.10.2016

På vei hjem etter to skogsturer i Nordre Land, kjørte jeg Hugulia-Bakkobygda bomvei og ville plukke med meg en svært enkel topp på Nordre Land pf>100m-lista. Hadde sett på et kart at en vei ledet omtrent helt til topps, men ble "stoppet" og advart av en hytte-eier i starten av brattbakkene - heldigvis. Fikk derfor stå hos han, mens jeg ruslet oppover. Jammen var det bratt her, og jeg hadde aldri i livet kommet opp med min Vivaro. Best er det nok å parkere helt nede ved Hugulia-Bakkobygda bomvei og gå opp. Selv el-sykkelen ville jeg latt være i bilen i dette tilfellet!

De siste 20-30 meterne til toppen var det noe kratt, men en sti ledet delvis igjennom. Begrenset utsikt og et tåpelig toppbilde:

Bolt på toppen og noe hvitt plastikkliknende stoff. Spåtind i bakgrunnen mellom trærne.

Gps-koordinatene for toppen stemte ikke helt, 20 meter avvik. Har nå korrigert PBE-et.
Marsjerte raskt ned igjen; been there - done that!

På bratt skogsbilvei fra nord...