Helgetur med 2 kompiser (15.04.2016)

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Ascents Hikletten (494m) 15.04.2016
Høgafjellet (868m) 15.04.2016
Rispingen (742m) 15.04.2016
Visits of other PBEs Træet gård (220m) 15.04.2016

Vi bestemte oss for lang tid siden å ta en helgetur på ski. Både Bergsdalen og Stølsheimen var i tankene, men valget falt altså på Osterøy.

Fredag:
Vi tok buss til Båtaleitet (350moh) sørøst på Osterøya. Vi måtte bære skiene (langrennsskiene) opp til nærmere 500moh da temperaturen hadde vært høy i det siste. Uheldige som vi var snudde været fort, og det begynte å snø/hagle. Vi besteg likevel Rispingen før vi gikk ned til Træet gård. Dette er en åpen DNT-hytte.

Lørdag:
Vi våknet opp til strålende solskinn, og bestemte oss fort for å bestige Høgafjellet: Det høyeste fjellet i Osterøy kommune, samt det høyeste øyfjellet i Hordaland. Vi var heldige å finne noen gode renner med heldekke av snø. Vi fikk dermed spent på skia på knappe 450moh (til tross for at vi var på sørsiden av fjellet). Turen til toppen var overraskende lang, og mesteparten av dagen gikk med til dette.

Søndag:
Nok en dag med strålende vær! Vi tok en spontant tur opp til Hikletten. Denne toppen er nokså bratt og er skogkledt helt til topps. Vi valgte derfor å gå uten ski (et godt valg!) Turen til toppen tok en liten time fra Træet gård. Avslutningsvis måtte vi gå hele det lange stykket fra Træet gård tilbake til Båtaleitet, og derfra ned til Bruvik. Denne turen var fin fra starten av, men ble noe langdryg. Vi brukte cirka 3,5timers på disse 18-19 kilometerne, og kjente til godt i fotsålene etterpå.

Totalt sett gikk vi cirka 1400 høydemeter og nærmere 45 km ila helgen. Cirka en tredel var med ski under beina.