Kollhaugen i Nordre Land - lite stier (06.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Kollhaugen (896m) 06.10.2016

Sykla omtrent fra Gjuve. Passerte snart et skilt om bomvei oppdatert per 2007(!) og som så ganske nedslitt ut:

Greit ikke å måtte forholde seg til dette...

Aner ikke om det virkelig er meninga at man skal betale her, og det var ekstra deilig bare å sykle forbi sakene. Det ble en del motbakker, men el-sykkel gjør jo slikt bare moro. Men det kjølige været reduserte batterikapasiteten sterkt, og det var ikke mye strøm igjen da jeg satte fra meg sykkelen oppi Flisdalen tre kvarter seinere.

Fulgte et gammelt spor av en firehjuling over myra, men kom inn på en utgammel og stadig mer tilgrodd skogsbilvei. Snart var det lettere å gå ved siden av i terrenget, da selve veien bare var kratt! Sør for Austre Flisvatnet lå en hytte, og jeg tenkte at jeg i alle fall nå kom til en sti, men nei! Det er bare et dyretråkk sør for vannet, men ØST for vannet kom jeg inn på en blåmerket T-sti. Gleden ble kortvarig, for da jeg svingte nordover her, var det ikke sti - slik det var tegnet inn på kartet. Krysset fram og tilbake mot nord, men ikke snakk om; null sti - i beste fall et dyretråkk her og der.

Derfor styrte jeg nå direkte mot toppen; det vil si opp østryggen - i terrenget. Ved gps 32 V 550153 6751947 lå en stein, og toppen virket å være høyest på ryggen. 902 m sa gps-en, og da jeg nådde PBE-et for toppen, fikk jeg bare målinger like oppunder 900 meter. Sår derfor berettiget tvil om PBE-et er rett...(?)
Tok noen bilder av utsikten, som var brukbar:

To timer hadde jeg brukt til nå, og uten å ha truffet på stiene tegnet inn på kartet, valgte jeg en mer direkte retur gjennom bushen tilbake mot sykkelen. Den var egentlig ikke så dum, og skulle jeg gått toppen igjen, hadde jeg fra Flisdalen valgt denne.
Underveis slo jeg meg ned ved et idyllisk vann og gjorde opp litt ild, mens endene fornøyde småpludret borte ved bredden.
Nøt dette stedet - og været - en drøy halvtimes tid, mens bålet tørket opp den fuktige trøya. Fordelen med skogstopper kontra høyfjellet om seinhøsten er muligheten til å få litt varme i kroppen når man har pause.

Unødvendig å skrive at det var deilig å ha sykkel i nedoverbakkene tilbake...

Sykkel på veiene inn til Flisdalen.