Halvmaraton over Gygrastolen og Kråkenibba (08.10.2016)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Gygrastolen (1,345m) 08.10.2016
Kråkenibba (1,348m) 08.10.2016

Dette ble en skikkelig langtur fra Ænes over Gygrastolen, Kråkenibba og helt inn til Rundavatnet under Folgefonna, før ca. 10 km retur gjennom hele Ænesdalen. Startet fra Ænes kyrkje kl. 0930 og var på Gygrastolen kl. 1215. Det var luftig, men enkelt over toppen, og vi trengte ikke sikring. Det var snø over ca. 1200moh, men heldigvis var traversen stort sett snøfri pga. den varmende sola. To andre grupper kom opp via den merkede ruta, som vi mener heller burde ha gått over Skrunten. Dette fordi vi mener traversen ut til toppunktet er kortere og enklere fra vestre fortopp.

Fra oppstigningen mot Skrunten, og toppkrona på Gygrastolen kommer til syne
På vestre fortopp med eggen ut til selve Gygrastolen
Fra selve toppen av Gygrastolen med den smale eggen vi kom opp. Myrdalsvatnet og Hardangerfjorden bak
På Gygrastolen mot de sentrale Rosendalsalpene
Fra Gygrastolen mot Ænesdalen og de sentrale Rosendalsalpene med Melderskin helt til høyre

Etter matpause på østre fortopp gikk vi enkelt ned i skaret før Lægdakruna og fortsatte opp på denne og toppunktet Kråkenibba kl. 1425. Hele turen var det praktfull utsikt i alle himmelretninger, og været var alldeles himmelsk som bare en høstdag kan være. Over Lægdakruna var det tilnærmet full vinter, men med fast og fint snødekke mellom steinene.

Mot Lægdakruna og Folgefonna
Utsikt mot Furebergsdalen
Tilbakeblikk mot Gygrastolen, en steinrøys fra denne vinkelen
På Kråkenibba, Lægdakrunas høyeste punkt, definitivt en topp for spesielt interesserte!

Vi turte ikke slippe oss ned den bratte flanken mot Ænesdalen, og valgte en nedgang helt inne ved Bakdalen, slik at vi kom ned til høyde 928 ovenfor Rundavatnet, hvor vi var kl. 1545. Videre var det bratt ned til Ænesdalen, og ganske kronglete ut dalen inntil vi fant en noenlunde sti etter Vatnastølsvatnet. Da var klokka allerede nærmere kl. 1730, og vi måtte haste på for å nå Ænessætra og traktorveien der før mørket kom i 19-tida. Det gikk akkurat, og vi kunne cashe inn ved P-plassen ved Ænes kyrkje kl. 1930.

10 timer nydelig tur og halvmaraton i flotte Kvinnheradsfjell!

Mot Rundavatnet innunder Folgefonna
Aller innerst i Ænesdalen, sett mot dalbunnen
Fra samme sted sett utover dalen, mot Vatnastølsvatnet