Høgeronden, Midtronder og Digerronden. Morten og Espen. (08.10.2016)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Parkeringsplass ved Dørålseter (995m)
Endpoint Parkeringsplass ved Døråseter (1,017m)
Ascents Digerronden (2,016m) 08.10.2016
Digerronden Sørøst (1,860m) 08.10.2016
Høgronden (2,115m) 08.10.2016
Midtronden Aust (2,044m) 08.10.2016
Midtronden Vest (2,060m) 08.10.2016

På to forsøk på de to siste årene hadde Espen og jeg måtte avbryte traversen mellom Høgeronden og Digerronden. Hvert år hadde vi bare kommet opp på første toppen på traversen. Nå var værmeldinga perfekt. Det hadde imidlertid kommet et lite snølag, men det så vi ikke som noe stort problem. Noe det heller ikke var. Espen hadde også skaffet en forsterkning på laget; Morten.
Vi reiste fra Trondheim i 6-tida på morgenen og var klare for med sykler ved bommen 3 km før Dærålseter i halv-ti-tida. Det var veldig fint og lettgått innover mot stigningen til Høgeronden og vi var oppe der etter 3,5 timer.
Bortover mot Digerronden var det egentlig flott å gå, men vi brukte nok litt lang tid i mye løs stein frem til Digerronden. 3,5 timer brukte vi også på denne delen og jeg begynte å bli veldig sliten nede i sadelen mellom Midtronden Vest og Digerronden hvor vi også hadde vår andre skikkelige matpause.
Ned fra Digerronden var det veldig glatt da det var mye løs stein som var dekket, eller nærmest blandet, men snø. Helt nederst var steinene dekket av tynt rimlag som gjorde det enda glattere enn lenger opp. Dette var slitsomt!!! Veldig fint da å komme ned på flaten gress og reinmose mot Skranglehaugana. Nå måtte vi gå på litt for å prøve å nå syklene før det ble helt mørkt. Både det og returen til Trondheim gikk greit og 17 timer etter at vi dro fra hjemmefra smakte lasagnen og ølet veldig bra foran en oppfyrt peis. Godt at noen er hjemme også!!

Morten og Espen klar fra Dørålseter på morgenkvisten
Halvegs oppe i stigningen til Høgeronden var det tid for mat og se på utsikten nordover mot Dovrefjell. Snøhetta og Langvasstind ses i det fjerne.
Fra Høgeronden ses Atnasjøen som bukter seg i sør.
Nordover fra Høgeronden ser vi Midtronden Øst, Midtronden Vest og Digerronden stikker opp mellom dem.
Morten og Espen satt lenge på Midtronden Øst og ble kalde før jeg endelig dukket opp og hadde gledet meg til en liten hvil, men den gang ei!
Tilbakeblikk mot Høgeronden fra Midtronden Øst.
Ferden videre mot Midtronden Vest og Digerronden.
Morten og Espen på Midtronden Vest.
Tilbakeblikk mot Midtrondene og Høgeronden.
Og mørkt ble det like før vi kom til syklene våre på Dørålseter.