Familietur på Aursjøen- inn Stordalen opp til Snytvatna mm (08.10.2016)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Ascents Torbusnyta (1,476m) 08.10.2016

Første dag i høstferien tok vi en real familietur sammen med fam Solhjell Øverås inn Stordalen og til Lesjahytta.

På veg inn Stordalen langs T-sti fra Aursjøhytta.

Her var det mye kjentfolk fra både Sunndal og Molde. Vi koste oss med niste, kaffe og påspandert snaps av type Balder mens vi nøt tonene fra sag-konsert og kikring på rein. En flokk på hele 250 rein hadde samla seg for tidenes sex-orgie en liten km lengre inn i dalen.

Emma og Astrid spiller på sag utenfor Lesjahytta.
Inne ved Aursjøen var det sterk østavind, mens her ved Lesjahytta var det vindstille, mildvær og særdeles god stemning.

Herfra gikk ferden videre opp til Snytvatna hvor fedre og barn koste seg nede ved vatna mens mødrene gikk opp på Torbusnyta. Artig bestigning fra sørsida med lett klyving opp siste biten.

Svigerinne Jorunn sør for høyeste punkt. Aursjøen langt der bak.

Da vi kom ned igjen var ungene opptatt med isdans. Ingen var nevneverdig våte.

På returen valgte vi å holde høgda og følge ryggen mot Storslågan framfor å følge T-sti tilbake igjen.
Ungene fant visst flere isdekte vann på vei ned. Stor suksess!
Etter 7 timer ute var det bare å gasse på ned den siste bakken ned til Aursjøen. Mørket kom 100 meter før vi nådde veien. Bra tima det!