Gygrestolen rundløype (08.10.2016)

Visits of other PBEs Gygrestolen parkering (125m) 08.10.2016
Maurknatten (371m) 08.10.2016
Fra Maurknatten

En fin søndag i oktober tok vi med oss våre gode venner Anne Marie og Paul til Gygrestolen. Kjørte til Bø og tok veien mot Lunde til Eikjabygda. Derfra er det merket til Gygrestolen og tilhørende parkering. Bestemte oss for å gå rundløypen og startet på merket sti opp på venstre side av fjellet. Oppe ved Svarttjønn tok vi en pause og Kristen krabbet inn i hulen der. Glemte at han hadde GPS hengende i buksen og klarte å lage sprekk i GPSen.
Her ødela Kristen GPS-skjermen

Svarttjønn er et koselig vann med masse svaberg som er fine å sitte og ta en kaffepause på. Vi var på tur og nøt pausen her før vi gikk videre opp på toppen av fjellet.

Svarttjønn er vakkert

Utsikten fra toppen av fjellet Gygrestolen er fantastisk og fjellformasjonene her er helt utypisk Norge, minner mer om Amerika.

Utsikten er flott
Flott utsikt fra toppen
Fra toppen
Utsikt. Nedpå der sov 71 grader nord deltakerne
Utsikt fra toppen

På veien ned igjen gikk vi stien på andre siden av fjellet. Den kommer ned igjen til den samme parkeringen, bare litt lengre inne i grusveien. Vi fulgte noen stier som tok av hovedstien og kom inn til innsteget av foten på fjellet på den ene. Der klatret 71 grader nord deltakerne opp i 2020. Vi holdt også på å tråkke på en stor padde på stien. Vi fulgte også en annen umerket sti og kom opp på det som er merket Maurknatten. Der var det flott utsikt over fjellet nedenfra, men superbratt ned i sprekken.

Toppen nedenfra
Anne Marie og Paul på Maurknatten

Gikk så ned igjen og grusveien tilbake til bilen. Hit drar vi nok helt sikkert igjen.

Fra grusveien, toppen i sikte