Lørdagstur til Ørneflag og Svarttjernshøgda (08.10.2016)

Written by evatopp

Start point Storekrak parkering
Endpoint Svarttjernhøgda parkering
Ascents Svarttjernshøgda (716m) 08.10.2016
Ørneflag (1,243m) 08.10.2016
Visits of other PBEs Storekrak p-lomme (530m) 08.10.2016
Storekrakkoia (889m) 08.10.2016
Svarttjernshøgda parkeringslomme (530m) 08.10.2016

Ørneflag (Sør- Aurdal). Vi kjørte langs Sperillen til Nes og tok av til Hedalen på rv 243. Tok deretter av til Vassfaret og Vestsida (skiltet) på Vassfarveien. Kjørte Vassfarveien til nok et skilt til Vassfaret. Ferden videre går på gruset bomvei (kr 60 i cash i 2016) til Storekrakveien (skilt). Det er også turskilt i dette krysset. Storekrakveien er stengt, men det er en fin parkeringsplass ca 100 meter langs denne veien.

Vi fulgte Storekrakveien frem til Storekrakkoia. Veien er delvis skiltet og det er jevnt opp hele tiden. Noen stikkveier, så hold kursen. Det godt skiltet og blåmerket sti fra koia nesten helt frem til Ørneflag. Siste bratte kneik opp nordflanken til toppen er det en grei sti men som vi ikke greide å følge hele tiden. Vi fant heller ikke noe skilt når vi tok av stien for å gå opp kneika slik andre har skrevet. Stien hele strekket er fin med jevn stigning, noen våte partier denne høstdagen. På toppen knyttet vi et bånd men glemte å skrive oss inn i boka. Fin tur som var lett å gå. Vi brukte 3 ¾ time. Det var 17,5 km t/r og 850 hm.

Ørneflag mot Gyranfisen

Så var det Nordmarkas og Jevnakers høyeste punkt - Svarttjernshøgda. Vi kjørte via Jevnaker tettsted opp Svenådalen mot Tverrsjøstallen. Veibom der man betaler med mobil (kr 60). Litt dårlig merket til Tverrsjøstallen, men ved hjelp av GPS går det bra. Grei grusvei. Like før Tverrsjøstallen går det en vei til høyre som fører rett til en parkeringslomme ca hundre meter før stistart. Stien er godt blåmerket og med skilt i veikanten. Fin sti – men etter stigningen er det litt vått, men helt greit. Tårnet på toppen gir god utsikt, men det er viktig å huske at selve toppunktet ligger 50 m nord på et berg med jernbolter fra et gammel trig. pkt. Vi husket å skrive oss inn i boka og bandt sløyfen vår på en bolt på punktet. Turen er 3,4 km t/r og 170 hm. Vi brukte 55 min t/r.