Elgklinten - Åsnes, 217/404. Elgjegere-kommunetoppjegere 1-1 (08.10.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Elgklinten (634m) 08.10.2016
Visits of other PBEs Elgklinten parkeringsplass (474m) 08.10.2016

Jeg hadde fått med meg Thomas på tur sør i Hedmark. Vi viste at Elgjakta hadde startet, men de to turene jeg hadde sett meg ut i helga innebar for det meste gåing på vei, og kun noen hundre meter i terrenget, så tenkte ikke at det skulle være noe stort problem. Vi fulgte aask (Ånund Sigurd Kvambekk) sin beskrivelse. Kjørte rv 202 nordvestover mot Flisa og tok av mot Linna og kjørte fv 459 til skilt mot Furuberget der vi tok av og kjørte innover grusveien. Fulgte ikke neste skilt mot Furuberget men kjørte rett frem her og i de neste kryssene til vi kom til parkeringsplassen der det var satt opp et P-skilt. Det var under 300 meter til bommen, så vi parkerte her og gikk videre. På bommen sto det stort skilt med elgjakt pågår, men vi tenkte at siden vi skal gå stort sett på vei og nesten til Sverige skal er det veldig liten sjans for at vi kommer borti elglaget, men dengang ei. Vi gikk bortover veien, holdt til venstre i to kryss før vi kom til traktorveien som er avmerket på kartet, og slik jeg hadde forstått tidligere rapporter var dette en grei vei opp og det skulle være rødmerket sti her også. Vi gikk til enden av veien, men så ingenting til rødmerkingen og gikk derfor videre ett lite stykke i terrenget før vi møte på jeger og hund. Hun var hyggelig, men ikke veldig glad for å se oss her da de holdt på med elgjakt akkurat her og det satt jegere rundt oss på alle kanter ifølge henne. Det var under 300 meter igjen i luftlinje til toppen, og vi hadde ikke lyst til å snu så nærme målet. Hun foreslo at vi kunne gå ned til veien igjen og gå langs grensegata opp til toppen. Der var det merket sti, og ifølge henne også greiere å gå. Vi ønsket ikke ødelegge for mye for elgjegerne så vi gikk nedover mot veien, men holdt mot vest slik at vi kom inn på grensegata før vi var helt nede. Fulgte så grensegata til topps der det var hogget ut et bredt belte samt at det var merket sti så det var greit å gå, men litt bratt. Kjempefin utsikt fra toppen av grensegata med varden, men jeg våget meg også litt inn i skogen igjen på toppen for gpsen viste at det var 30 meter til toppen fra varden. Turte ikke rote for mye inne i skogen pga elgjegerne så fant ikke noe annet toppunkt selv om jeg var 3 meter fra i følge gpsen. Brukte ca 1 time til toppen. Tilbake fulgte vi grensegata til bunnen der det var en sti med røde merker som gikk til der veien ender. Anbefaler å følge gps sporet på tilbakeveien, fin sti til topps ved å følge grensegata !! Fulgte så veien tilbake til parkeringsplassen. Passerte elgjegerne på veien som hadde samlet seg ved en hytte, vi hadde vell ødelagt jaget for de, de manlige jegerne ville ikke hilse på oss men damen som vi traff i skogen sa hei til oss. Brukte nesten to timer totalt inkludert pause på toppen. Elgjegere-kommunetoppjegere 0-1.

Neste dag var planene Kaktjernberget i Grue kommune. Vi kjørte ca 1,5 mil på grusveier fra Svulla. Til vår overraskelse var bommen der andre kommunetoppjegere har parkert åpen, men ingen skilt om innkjøring forbudt, bom blir stengt uten varsel eller elgjakt her, så vi kjørte gladlig innover. 1,5 km fra toppen i luftlinje stoppet en elgjeger oss og sa at vi ikke fikk kjøre videre, ingen sjans til å få lov til å gå på kommunetoppen da det foregikk elgjakt i området her,så vi måtte pent snu og det ble en tur til Sverige istendenfor og litt harryhandel på en søndag. Rart at det er så populært å jakte elg på kommunetopper i Hedmark. Jeg skal ivhertfall ikke prøve å ta denne toppen når det er elgjakt igjen. Så status etter helga:
Elgjegere-kommunetoppjegere 1-1:(

Elgjakt ved kommunetopper er populært i Hedmark:(
Elgklinten høyest i Åsnes og tidligere kommunetopp i Hof som ble slått sammen med Åsnes i 1963:)

Tips!

Written by Olepetter 11.10.2016 09:25

Ta på jaktklær og si du selv er i området for å jakte, men ikke hva du jakter på (topper)... En børse over skuldra gir kanskje mer pondus i argumentasjonen... ;)

Sv: Tips!

Written by Nils 11.10.2016 09:49

Da får du sikkert kjeft fordi du jakter i deres område... ;-)

• +

Sv: Sv: Tips!

Written by Olepetter 11.10.2016 09:51

At de er

Written by mortenh 11.10.2016 08:51

At de er sure er nå en ting, kan man til og med forstå om man tar på seg veldig forståelsesfulle briller, men det jeg lurer på: Har de noen som helst juridisk rett til å nekte fri ferdsel i utmarka? Noen eksperter her? Basert på flere rapporter, virker det ganske utbredt at turgåere i skogen får jegerne til å se rødt noen steder.

Sv: At de er

Written by SturlaS 11.10.2016 23:09

Jeg tror nok ikke de kan nekte noen adgang men sunn fornuft sier vel at det er ugunstig med posteringsjakt og turfolk i samme område. Problemet er at noen storviltjegere oppfører seg som "konger på haugen" og er lite åpen for dialog.

Helt enig!

Written by Stigun 10.10.2016 09:04

Vi møtte på 2 stykker på vår tur til Gyranfisen forrige søndag. De satt ved pickupen sin da vi kom tilbake til bilen etter flott tur; rimelig mugne, og påsto de ikke hadde fått noen "fangst" fordi vi skremte bort elgen for dem, og da hadde vi attpåtil ankommet "jaktterrenget deres" før dem og kunne ikke ane at de hadde intensjon om å jakte elg i vår trase til og fra Gyranfisen fra Vidalen...

Elgjegere som leker konger

Written by morsor 09.10.2016 23:55

Er lei av elgjegere som tar på seg militærdress og leker konger og skogbaroner i oktober. Vi møtte på et stort lag med jegere på Sørlandet i går (Audnedal) og ble bedt om å gå en annen vei enn det vi hadde tenkt oss. Nå var dette et bra tips fordi det var en traktorvei som ikke sto avmerket på kartet.