Fjerdingen (06.10.2016)

Endpoint Parkeringa
Ascents Fjerdingen (360m) 06.10.2016

T-skjorta sikra!

Dette er ikke akkurat førstebestigninga av Porsgrunns Kommunetopp, men denne turen er enda mer spesiell! I vår når jeg starta toppraidinga mi sammen med Rune (Taxitheo) for å komme meg i form til Snøhetta, så var bestillinga fra Rune klar: "Enten gjennomfører du Fjerdingen x2, eller så gjennomfører du Gaustatoppen". Det var vel der jeg skjønte at jeg skulle måtte gå mer enn 1 tur til Fjerdingen... På tur nr 3 til toppen av Porsgrunn, så var det to glupe huer som begynte å prate om at snart kom jeg til å nå 50 turer å få t-skjorte og bla bla bla. Jeg stod jo der og holdt på å dø av latter innvendig, og tenkte at "jaja, de får jo lov å tro det". Ganske nøyaktig 5 måneder senere stod jeg altså på toppen og kunne notere ned tur nr 50 i boka!

Solnedgang på Fjerdingen

De var ikke så gærne likevel, de som hadde fastslått at jeg måtte ha t-skjorte. Jeg har fått høre noen ganger at jeg er gal som går så mange turer til en og samme topp, spesielt fra folk rundt meg som kanskje ikke er så mye ute og går. Ja, kanskje man er litt gal da, men det som er så greit med Fjerdingen, er at den er nærme hjemme (under 10 minutter å kjøre), og fungerer som en god topp å få litt trening på. Så nei, det er kanskje ikke superspennende med en og samme topp 50 ganger, men for å sitere meg selv fra i sommer når jeg var på vei opp Snøhetta: "Herregud, så jævlig glad jeg er for de 36 turene jeg rakk til Fjerdingen!!!"

Vakkert på Fjerdingen i det sola går ned

Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at jeg aldri i verden hadde nådd alt det jeg har gjort de siste 5 månedene om ikke det hadde vært for Fjerdingen. Så jeg vil rette en stor takk til Rune som har dratt meg opp dit mange av de 50 gangene, og som også var med på den femtiende turen. "Slavedriveren min" kan mer enn å piske meg opp topper, han kan også overraske med noe godt. Belønninga han hadde tatt med seg til topps, var sjokoladepudding, og den ble nytt i en gyllen kveldssol på toppen.

Svært fornøyde!

Men de som tror det stopper med 50 turer, må tro om igjen! Jeg går for nye eventyr, også på Fjerdingen, i framtida, så får vi se hva antall turer stopper på til nyttår!