Storerunda på Moltu (06.10.2016)  6

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Hestefjellet (618m) 06.10.2016
Litledalshornet (455m) 06.10.2016
Selsteinen (597m) 06.10.2016
Sollia Vesttoppen (660m) 06.10.2016
Sollia Østtoppen (661m) 06.10.2016
Storehanen (496m) 06.10.2016

Jeg har hatt en tung uke på jobb. Der jeg har slitt med å se ut vinduet på fantastisk høstvær, sett venner poste fjellturbilder på sosiale media, mens jeg selv har vært hindret i å kunne delta. Forferdelig!

Men i dag passet det, og været var som det hadde vært de siste dagene: Nydelig.

Valget gikk på å ta med Kamilla på storerunda på Moltu. Jeg har selv gått denne turen mange ganger, men aldri før har den vært så vakker som den var denne gangen. Lyset var helt magisk fra start til slutt, og bildene jeg poster under her, knipset med mobilen, klarer ikke rettferdiggjøre slik det var i virkeligheten såklart.

Jeg anbefaler dermed alle om å sikte seg inn på denne turen på denne tiden av året, og starte et par timer før sola går ned, slik at man får med seg både solnedgangen, og perioden etter, på en av toppene man besøker. I tillegg er det sånn at stort sett hele runden er i "solsiden", noe som aldri er helt feil.

Vi kom oss uten hodelykt helt frem til siste topp, Storehanen. Da skrudde vi dem på og gikk ned bratta i retning bilen som stod parkert i Moltudalen.

Igjen, denne turen anbefales på det varmeste. Det er en tur alle klarer. Ikke veldig mange høyrdemeter, egentlig, og når de fordeles på såpass lang vandring så er der få bratte partier. Det er siste biten opp til Syrebakkane, samt opp til Sollia som er brattest. Når man først har kommet seg opp på Sollia er det meste gjort.

Poster noen av bildene jeg knipset.

Takk for turen.

Hele denne runden er "nymerket", noe som gjør det enkelt å finne frem. Man tar av veien ganske tidlig, og runder Mørkevatnet i retning Syrebakkane. Stikker hele veien til topps.
Bilen parkeres nede ved Grantrærne som former en "L", så følger man veien forbi de to små skurene man ser, så tar man av like etter at man har kommet opp på det litt flatere partiet på veien. Tar man til venstre der går der sti både opp til Storehanen og til Selsteinen som vi besøker senere på denne turen.
Vi runder Mørkevatnet, som er drikkevannet til de fleste herøyværinger om jeg ikke tar feil. Til høyre ser vi topp 1, Syrebakkane (eller Litledalshornet som det også heter), topp 2 Sollia ligger i midten, mens topp 3 Hestefjellet ligger til venstre.
På vei mot topp 1, Syrebakkane. Der er jamn stigning før man får et brattere parti på en 60-70 høydemeter til toppen som vi ser rett frem på dette bildet.