Gyranfisen & Sandvasskollen (06.10.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Øst for Goplerudhytta (575m)
Endpoint Øst for Goplerudhytta (575m)
Ascents Gyranfisen (1,126m) 06.10.2016 17:30
Roligfjellet Vest (932m) 06.10.2016 18:18
Sandvasskollen (937m) 06.10.2016 19:00
Sandvasskollen Vest (924m) 06.10.2016 19:09
Visits of other PBEs Buvatnvegen bom (234m) 06.10.2016

Et massivt høytrykk lå plantet over Norge og store deler av Skandinavia, og ga skyfri himmel mange dager i strekk. Dette måtte utnyttes, og hvis jeg skulle rekke Gyranfisen (1127) i år, måtte jeg slå til nå. Det begynner å bli få timer med dagslys etter arbeidstid nå ut i oktober, og når det er litt kjøring til utgangspunktet, er det ikke lange turen man rekker.

Hans Petter ville veldig gjerne bli med denne ettermiddagen. Vi møttes i Drammen, og kjørte sammen derfra. Etter hvert rullet vi langs østsiden på innsjøen Krøderen. I Sørbygde, like før Gulsvik, svingte vi av Rv7. Like etterpå var vi på Buvatnvegen, hvor vi betalte 60 kroner i den automatiske bommen. Her kunne man betale med kort og mynter. Siden jeg hadde en del mynter liggende i bilen, la jeg på det denne gangen. Nå ble det en ganske lang kjøretur på grusvei før vi endelig var i Vidalen. Stort sett grei standard på veien, men noe mer ujevn og dårligere var veien siste biten inn i Vidalen. Rett øst for Goplerudhytta parkerte vi. Der det kommer ned en vei fra Dugurdsflåen er det en liten lomme med plass til 2-3 biler langs Østre Vidalsveien.

Klokka nærmet seg allerede 16:00 da vi var klare for å gå. Vi ville slite med å være nede igjen før det var mørkt, men begge hadde med to hodelykter hver, så vi skulle nok klare oss. En del slørskyer hadde kommet på himmelen, og gjorde sollyset noe slappere da vi begynte å gå oppover skogsbilveien mot Dugurdsflåen. Veien var åpen nå, men den hadde uansett altfor dårlig standard for min bil litt høyere oppe. Da vi kom ned igjen var den låst med kjetting i tillegg, så det hadde vært dumt å kjøre opp med en bil som hadde taklet veistandarden.

Snart over skoggrensa, litt ovenfor Dugurdsflåen. Bak ses Sandvasskollens to topper, med den høyeste (937 moh) til venstre og nest høyeste (924 moh) til høyre.

Vi holdt grei fart oppover svingene til skogsbilveien gikk mer sørover ved Dugurdsflåen. Derfra ble det terrenget og vandring i skogen, og farten sank betraktelig. Fra rundt 900 moh var vi over skogen, og det ble mer lettgått igjen. Herlig å komme på snaufjellet og få utsikt over deler av Vassfaret og mer fjerntliggende åser og fjell. Kjente og kjære tinder i det sørlige Jotunheimen dukket etter hvert opp langt unna i nordvest. Det vekket mange gode minner hos Hans Petter og meg, fra den tiden da vi ranglet rundt på 2000-meterne.

Toppen på Gyranfisen (1127) er like bak det høyeste vi ser her.
Vi er på vei opp til Gyranfisen (1127). Her med utsikt mot sørvest. Sandvasskollen (937) stikker opp nede til høyre, hvor den høyeste er i midten av de 3 toppene. Helt til høyre i bildet, og noe lengre bak, ses Bukollen (1121).
Under oppstigningen til Gyranfisen (1127). Utsikt mot sør/sørøst. I bakgrunnen midt i bildet, ses Høgfjellet (1009).

Etter drøyt halvannen time nådde vi toppvarden på Gyranfisen (1127). Sola hang nå bare så vidt over fjellene i vest, og det var ikke mye den lyste heller pga det høye, tynne skylaget. Det blåste ganske friskt fra nord, så vi gjemte oss bak varden de minuttene vi var på toppen.

Toppvarden på Gyranfisen (1127) har dukket opp i bakgrunnen.
Hans Petter ved varden på toppen av Gyranfisen (1127). Bak til høyre er Svarttjernskollen (1054).
Mot nord/nordvest fra toppen av Gyranfisen (1127). Lengre bak, temmelig midt i bildet, er Treknatten (1101). Langt i det fjerne, litt til venstre, skimtes Jotunheimen.

Ned igjen gikk vi en litt mer sørlig rute for å plukke med Sandvasskollen (937). På veien stakk vi også oppom Roligfjellet Vest (932), og litt før vi nådde den lille kollen, forsvant sola ned i vest. Etter hvert som vi kom lavere ble det flere trær, men aldri uveisomt og kronglete. Stort sett greit å gå, helt til vi nådde skaret mot Sandvasskollen (937). Dette skaret var overraskende dypt og bratt, og her måtte vi svinge litt mot nord for å komme forbi. Svære, mosegrodde steiner lå i bunnen av skaret, og vi passerte med stor forsiktighet for ikke å skli på mosen. På andre siden var det bare en liten motbakke før vi nådde stien/traktorveien fra nord, som er en forlengelse av veien vi gikk oppover helt i starten på turen. Nå hadde vi sti opp til begge toppene på Sandvasskollen.

På vei mot Roligfjellet Vest (932), som er kollen i bakgrunnen med skog oppover mot toppen, rett over meg. Bak Roligfjellet Vest igjen er Bukollen (1121).
Toppvarden på Roligfjellet Vest (932). Innsjøen nede til høyre er Sandvatnet.
På Roligfjellet Vest (932), med utsikt rett mot Sandvasskollen (937). Lengre bak og litt til høyre for Sandvasskollen er Bukollen (1121).
Det bratte skaret nord for Sandvasskollen (937).
Fargerik solnedgang da vi sto på bandet mellom Sandvasskollen (937) og Sandvasskollen Vest (924). Varden på sistnevnte topp ses øverst til venstre.

Det mørknet raskt nå, så det ble bare kort opphold på Sandvasskollens to topper (937 og 924 moh). Klokka var 19:09 da vi sto på den laveste av disse to. Nå hadde jeg lagt opp ruta slik at vi skulle få sti og vei helt tilbake til bilen på returen, siden det trolig ville være mørkt da. Det skulle vise seg å klaffe utmerket! På tilbaketuren ble det stadig mørkere, men vi klarte oss uten å rote fram hodelyktene med hjelp av nattsynet og veien. Men det var på håret, for helt på slutten var det ikke lett å se hva vi tråkket på.

På Sandvasskollen (937).
Ved toppvarden på Sandvasskollen (937). Bak er Gyranfisen (1127).
Kort stopp på toppen av Sandvasskollen Vest (924) mens mørket siger på. I bakgrunnen er Sandvasskollen (937) og Gyranfisen (1127). Sistnevnte er bakerst, midt i bildet.

På kjøreturen nedover i skogene mot Trommald og Sørbygde fikk vi en litt artig opplevelse. En harepus løp plutselig ut i veien foran bilen. I et halvt minutt hoppet og spratt den noen meter foran oss før den svingte brått til siden og forsvant ut i mørket.