Djuptjernkampen Kommunetopp i Nord-Aurdal (06.10.2016)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 06.10.2016 07:43
Solskiva (1,184m) 06.10.2016 07:43

Kom til startstedet kl 23 etter lang reise fra Jostedalen. Hadde madrass bak i transporteren, men hadde glemt pledd. Min gamle sovepose (30 år gammel, -15 °C) holder ikke lenger varmen, og med -4 °C ute ble det en kald natt. Begynte optimistisk i underbukse og tynn ulltrøye, og endte opp med alle klær på, inklusiv min varmeste dunjakke! Kl. 7 orket jeg ikke mer og dro ut på tur. 300 m biltur til startstedet som er en fin parkeringsplass med et rasteplassbord. Sola hadde ennå ikke stått opp i lavlandet, men skinte på toppene.

Sola titter frem gjennom bjørkeskogen
Flott morgenlys med rim i lyngen. Solskiva litt til venstre i bildet, og turmålet Djuptjernkampen lengst til venstre.

Gikk grusveien inn til Tronhus hvor stien tar oppover. Godt skiltet. Mye myrer i terrenget, men stien gikk stort sett på tørre fine rygger. Solskiva ble for fristende, så ruta gikk oppom den. En fin liten topp!

Turmål! Ikke mulig å gå feil her!

Nok en gang kom jeg på et skilt med begrenset mening. Rett og slett pil til venstre med "Turmål". Her var det opplagt at Djuptjernkampen var turmålet! For noen år siden var vi i samme området på Synnfjell, og oppe i fjellet kom vi til et kryss hvor to forseggjorte skilt viste det samme: "Fjellsti". Ikke særlig informativt synes vi!

På toppen, ser Jotunheimen til høyre

Turen er lettgått selv om det uunngåelig blir litt motbakker på slutten. Flott utsikt denne fine høstdagen med Jotunheimen, Rondane og Hemsedalsfjellene som særlige blikkfang. Så også Reineskarvet som var snødekt. Retur samme vei og biltur hjem igjen til Asker.