Søvikdalen rundt. (05.10.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Hamnsund (35m)
Ascents Litlehornet (467m) 05.10.2016
Skålbotsheia (615m) 05.10.2016
Storhornet (584m) 05.10.2016
Søvikvarden (345m) 05.10.2016
Tverrbotshornet (752m) 05.10.2016
Tverrfjellet (743m) 05.10.2016
Uføra (225m) 05.10.2016
Uggedalshornet (441m) 05.10.2016

Satte av sykler ved bommen til Vetevegen (veien til Gamlemsveten). Dro deretter tilbake og parkerte bilen i den skarpe kurven på hovedvegen v/ Hamnsund. I vegskjæringa på innsida av vegen starter stien mot Uføra med ei trapp. Tørr og god sti langs ryggen over Uføra og Uggedalshornet til Litlefjellet. Etterhvert flott utsikt.

Søvika

Fra Litlefjellet fulgte vi skilting/merking mot Storhornet. Synlig sti stort sett hele veien, men bløtt terreng ned til, og gjennom skaret. Oppover mot toppen blei stien brattere og tørrere igjen. Flere varder utpå kanten mot fjorden. Kort over til varden på Skålbotsheia. Matpause.
Deretter bratt og stiløst ned mot nordøst til skaret innunder Tverrbotnhornet. Iflg. kartet vårt skulle det gå sti her.... med unntak av dyretråkk var det dårlig med det. Relativt greit å ta seg fram til sørvestryggen på Tverrbotnhornet, der vi traff på normalruta til toppen.
Konstaterte forøvrig da at det går merking fra Storhornet over vestryggen av Skålbotsheia, ned til Breiskarvatnet og videre bort til sørvestryggen der vi stod nå. Bratt og fin rygg opp til varden.

Fra Litlefjellet mot Storfjellet, Skålbotsheia og Tverrbotshornet

Fortsatte videre over Tverrfjellet og på merka sti ned til skaret sør for Søvikvatnet. Merkinga går forøvrig ikke over, men runder ned før høyeste punkt på Tverrfjellet.
På sti tilbake over Heiane til Vetevegen. I stedet for å følge grusvegen ned forsatte vi sti utover mot Søvikvarden. Stien kryssa Niklaelva og runda ned under Hagefjellet.
Her traff vi etterhvert på en grusveg, lokalt kalt "pensjonistvegen" som går lia tilbake mot Vetegarasjen ved bommen på Vetevegen. Vi fulgte altså denne vegen tilbake til syklene, som tok oss kjapt tilbake til bilen ved utgangspunktet. Fin runde i strålende høstvær!