Kommunetoppen i Askvoll - Blægja fra Rørvika (03.10.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Rørvika (10m)
Endpoint samme (10m)
Ascents Blægja (1,304m) 03.10.2016
Fra toppen og østover

I påvente av en befaring i Førde fikk jeg med meg en kollega på tur. Jeg hadde selvsagt sondert terrenget og visste at Blægja var inne rekkevidde. Det jeg derimot ikke visst noe om var formen til kompisen. Heldigvis skulle det vise seg at den holdt mål, sånn akkurat.;0)
Vi parkerte i Rørvika, rett ved Blægja-skiltet, på veiskulderen og fulgte merket sti opp til lita hytte. Videre til deilig frisk bekk. Men - herfra mistet vi merkingen og stien ble borte. Vi hadde ikke fulgt med ved bekken, der stien hadde tatt en kjapp sving og først gått litt bakover igjen. Dermed havnet vi litt for mye vest, og ved bekken som renner ut av Nipevatnet. Her var det urete og vi så et bratt litt skremmende skar oppe i bakken. Heldigvis løste det seg greit opp, når vi kom dit. Vi fulgte bekken først på østsiden, så på vestsiden og tilbake til østsiden. Så etter noen litt spennende og uoversiktlige minutter i et steinete landskap med mange små kløfter var vi ved Nipevannet. Kollegaen sa ikke mye på denne strekningen, men det var ikke vanskelig noen steder.
Herfra fant vi igjen merkingen og resten av turen gikk slavisk etter rødmerkingen. :0)) Det var nydelig vær, noe som hadde gitt en iskald natt.Sola varlav og den førstedelen av turen gikk i skyggen. Først oppe ved hytta fikk vi noe nytte av solvarmen. Ved Nipevatnet var det litt vindstille og man merket nå stor forskjell. Herfra møtte vi de først små snøflekker, som hadde falt før helgen. De siste 100 høydemeterne gikk vi på nokså fast snødekke. Opp ditt forserte vi en ur, som var forholdsvis stabil.
På toppen ventet et herlig skue. Mengder av hvite topper i nord og øst og havet i vest.
Nisten ble spist ved Nipevatnet på returen.
Nå valgte vi rett spor og nok den beste ruta. Det ble likevel mange høydemeter og et og annet "glipptaket" på de sleipe stenene. Joggesko var ikke ideelt denne dagen.
Men en fantastisk tur ble det.

På toppen
Varden og utsikt nord østover
Ura før toppen, opp fra Nipevatnet