Linnekleppen - høyest i Marker og Rakkestad (02.10.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Linnekleppen P-plass (150m)
Endpoint Samme (150m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Linnekleppen (325m) 02.10.2016 12:00
Visits of other PBEs Linnekleppen parkering (150m) 02.10.2016 11:00

Ny dag og nye muligheter
Våknet til enda en flott godværsdag i Rakkestad, klar for nye bestigninger av skogstopper i Østfold.
Linnekleppen er faktisk dobbelt kommunetopp - høyest i både Marker og Rakkestad. Fra Rakkestad var det ikke lange stykket sørøstover på vei 124 mot Linnekleppen parkering, en svær P-plass som faktisk var full da jeg kom tilbake fra min tur. Fra parkeringen går det godt merkete og meget velbrukte stier til toppen som tydeligvis er meget populær og godt besøkt.

Sykkel antagelig ikke det beste valget til Linnekleppen
Etter å ha sett på kart og lest rapporten fra Gråbein (Tinderangler), hadde jeg bestemt meg for å bruke sykkel også på denne turen. Syklet et lite stykke nedover og vestover til sideveien/skogsveien som går inn øst for Rørvannet. Vegen var sperret med bom. Etter ca. 3 km på sykkel var jeg bare ca. 700 m i luftlinje fra toppen. På kartet er det fra dette stedet prikket inn en sti over et myrområde og videre opp SV-skråningen mot Linnekleppen. Jeg fant aldri noen start på denne stien, men støtte på sporadisk rødmerking enkelte steder langs ruten. Ulendt og strevsomt terreng. Måtte litt ned i dalen vest for topp-området til en skogsvei. Det hadde antagelig vært bedre å følge denne skogsveien slik Gråbein (Tinderangler) gjorde. Uansett må en opp et relativt bratt parti gjennom et gammelt hogstfelt før en kommer inn på stien oppe på ryggen. Der traff jeg folk som hadde startet langs vanlig sti omtrent samtidig med meg! Det virket altså ikke som noen veldig smart idé å bruke sykkel til denne toppen.

Svær P-plass ved Linnekleppen full av biler senere på dagen
Prikket sti på kartet over myren så jeg ingenting til!

Flott topp - til og med utsikt!
Hele området er veldig godt tilrettelagt med tårn, hytter, benker etc. Høyeste punkt på Linnekleppen finnes på en markert fjellknaus noen meter sør for tårnet. GPS her 646807 6583628, litt forskjellig fra PB-koordinatene (646800 6583623). Statens Kartverk oppgir 646803 6583624 "topp bolt". Fant bolten som ligger på et klart lavere sted enn "min" fjellknaus. PB koordinatene korrigeres.
Retur til sykkelen langs en litt annen, brattere rute ned i dalen og deretter relativt greit over myrområdet som ikke var av våteste sort.

Ingen skal være i tvil om navnet på denne toppen!
Damen markerer Statens Kartverks bolt. Knausen til høyre er klart høyere!
Fra nesthøyeste etasje i tårnet som var ubemannet denne dagen
Uvanlig bra utsikt fra tårnet på Linnekleppen
Start date 02.10.2016 10:58
End date 02.10.2016 12:49

Litt av et raid

Written by Stigun 04.10.2016 22:58

du har hatt på Østlandet den siste tiden. Gratulerer med mange nye kommunetopper! Meget imponerende!