Familietur til Høyåsen i Halden (04.10.2016)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Parkeringsplass ved Demma (160m)
Endpoint Parkeringsplass ved Demma (160m)
Characteristic Walk
Ascents Høyåsen (235m) 04.10.2016 15:57
Visits of other PBEs Høyåsen p-plass (175m) 04.10.2016

Høstferie med familietur over grensa ved Svinesund for å harryhandle litt. På hjemveien svingte vi av E6 og plukket en del geocacher, og kjørte deretter gjennom Halden. Vi tok etter hvert nordover på Høyåsveien, hvor vi parkerte på den ene parkeringsplassen like nord for Demma.

Meget enkel og behagelig rusletur fra parkeringen og opp til Høyåsen (235) i det praktfulle høstværet. Bommen var låst med 3 hengelåser, så her skal ingen forbi! Uansett var det bare trivelig å vandre den drøye kilometeren opp til det flotte anlegget på toppen. Vi tok selvsagt turen opp i det høye og forseggjorte tårnet, som gir en særdeles vidstrakt utsikt i alle retninger. Er vel ikke mange andre steder man ser så mye av Østfold. Riktignok ganske flate skogsåser man ser da...

Vi lekte oss litt i hinderløypa ved toppen, før vi gikk samme vei ned igjen. Det ble et par leker på returen også, blant annet i form av gjemsel. En meget trivelig ettermiddagstur for hele familien!

Fint anlegg på toppen av Høyåsen (235). Utsiktstårnet ses bak.
En liten hinderløype ved toppen.
Vi leker oss litt i hinderløypa.
I toppen av tårnet.
Julie og Frida i toppen av tårnet.
Anlegget på toppen sett fra utsiktstårnet.
Start date 04.10.2016 15:28
End date 04.10.2016 16:42

Barnevennlig topp

Written by mortenh 05.10.2016 00:43

Det ser ut som en barnevennlig topp med utsiktstorn og hinderløype og greier. Så fint å se dere er ute i dette herlige høstværet. Godt å ha en far som deg i familien slik at Harrytur får et kvalitetsalibi gjennom toppsanking i Østfold. Ingen hjortelusfluer heller ser det ut som. Østfold ass, ikke så ille som jeg skal ha det til kanskje?

Sv: Barnevennlig topp

Written by Nils 05.10.2016 01:15

Ja dette er en veldig fin Østfold-topp, Morten! Perfekt familietur.

Jeg fryktet hjortelusfluene, men vet du hva, vi så ikke en, eneste av disse beistene! Enda vi surret litt i skogen da vi lekte gjemsel, men ingen å se. Har så vidt vært nattefrost noen steder i Østfold nå, så kanskje det er årsaken...?