Sykkeltur i Øyerfjellene (01.10.2016)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Start point Pellestova (965m)
Endpoint Hafjell Alpinsenter (751m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Hitfjellet (1,083m) 01.10.2016
Kriksfjell (1,052m) 01.10.2016
Visits of other PBEs Pellestova (984m) 01.10.2016 13:00

Glimrende vær for en tur i fjellene rundt Øyer i dag sammen med Stian og Roy Vidar. Mildt og nær skyfritt er ikke dumt nå på høsten. Fra Pellestova gikk turen innover grusveien mot parkeringsplassen nærmest Kriksfjell. Sykkelturen oppover mot foten av Kriksfjell var tung, men gikk greit. Fra foten og opp mot toppen ble det for bratt for meg, så her ble det dytting mot toppunktet.

Pustepause og uhemmet nyting av utstikten på toppen av Kriksfjell før jeg skal møte kameratene mine og sykle opp til Hitfjell.

Det var ikke noe å utsette på utsikten herfra. Vidt og flott.

Etter en pause på toppen skulle jeg videre til Hitfjell og valgte stien som går nord-vest for toppunktet og fikk en råflott sykkeltur ned mot slettene igjen. Der kom kameratene som hadde tatt turen over Reinsfjellet også så vi kunne ta turen opp til Hitfjell sammen.

Ikke all verdens bratt opp mot Hitfjell, men det var en seig bakke så det ble mye dytting mot toppen for min del. Men for en topp da du... vid utsikt 360 grader rundt. Rondane, Jotunheimen... alt på rekke og rad. Og ikke minst «hjemmetoppen» Fjellsjøkampen. Helt rå utsikt så her ble det både matpakke og litt kaffe før vi tok stien som går vestover fra toppen.

Det er klin umulig å være uberørt av denne fantastiske utsikten. Jotunheimen, Skreifjella, Rondana og ikke minst hjemmefjellet Fjellsjøkampen.

En av de råeste nedkjøringene jeg har vært med på en flott flytsti ned til grusvei hvor vi syklet Lie-Hornsjøvegen og opp til Augsetervegen slik at vi kunne sykle Brynsåa ned. Herfra var det slutt på Peakbook-elementer, selv om det ikke kjentes slik ut på kroppen når vi omsider kom ned.

Tøff, men utrolig flott tur.