Sissihøa (02.10.2016)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Gisingran (580m)
Endpoint Nellikveien hjem (527m)
Ascents Sissihøa (1,621m) 02.10.2016

Startet turen etter den populære stisykkelstien (Gullstien) ved råket mellom Gisingran og Håggån. Vi har gått denne turen flere ganger når vi skal opp på Sissihøa for dette er en utrolig fin sti å følge oppover lia. Første del av turen starter på en gammel setervei og er merket med blå maling oppover lia. Opp gjennom bjørkeskogen var stien tørr og fin. Vi passerer Haugasætra og Stordalssætra og deretter kom vi over skoggrensa. Fortsatte videre på fin sti til der Gullstien slutter ved 1150 moh. videre fra her er det sporadiske sauestier og små varder å følge opp til det gamle skiferbruddet. Tok fatt på slakk stigning videre til Bekkfonnhøa og videre opp på Sissihøa. Ivrig er med i dag så her oppe tok vi en lang pause. Ble enig med Egil at jeg kunne ta Allmannberget mens han skulle gå samme vei ned som opp. Hadde akkurat startet på nedturen da det dukket opp en Peakbooker som er på Oppdalsraid, Kolla. Vi hadde truffet han en gang før på Sølnkletten i 2012, slo av en prat før alle tre gikk hver sin vei, Kolla skulle fortsette til Kringsollen. Jeg fortsatte ned til Mjøabekken og videre opp på Allmannberget, liten pause her før jeg fulgte ryggen ett lite stykke og tok en snarvei rett ned mot Våttåhaugen og videre ned til Kåsa. Siste stykke kjedelig asfaltvandring i boligområder ned til Nellikveien.
Fin dag i fjellet…

Svarthaugen
Fin tørr sti å følge.
Utsikt over Drivdalen
Jo høyere opp en kommer jo bedre utsikt