Blåhøa - Trollheimen (03.10.2016)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Gjevilvassdalen p-plass (670m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Blåhøa (1,673m) 03.10.2016

Norges største pf-topper
3.10.2016

Varden på Blåhøa ble trolig oppført i 1893 som en bygdevarde, men ble benyttet som trigonometrisk punkt fra 1955. Blåhøa er derfor et forholdsvis nytt punkt i det nasjonale triangelnettet. Under den moderne trianguleringen for økonomisk kartverk, som startet opp i 1950-årene, skjedde det ikke sjelden at bygdevarder ble tatt inn som trigonometriske punkter. Blåhøa er tatt med i verneplanen som et eksempel på bygdevarde tatt i bruk som trigonometrisk punkt. Varden inngikk også i en triangulering i 1960. Det står en metallplate festet til vardens vestside med følgende innskrift..

DEN VARDE I DAG VI BYGGED OP HER PAA BLAAHØES HØIE TOP DEN HILSER VELKOMMEN HVER ÆRLIG NORDMAND SOM ELSKER SIT FOLK OG SIT FÆDRENELAND SOM VIDNER AT DETTE LANDET ALENE ER VORT OG VISER AL FREMMED INDBLANDING BORT
3.august 1893 - Joh. Møllm. Bernhoft (68 1⁄2 år), John Grefstad (34 år), Ole Nilsen (17 år..

EVENTYRLIGE TROLLHEIMEN
Trollheimen er et fjellområde mellom kyst- og innlandsklima på Nordmøre og i Trøndelag og er fordelt på seks kommuner. Landskapet varierer fra høyreiste fjell til frodige dalbunner med en unik og innholdsrik fjellflora. I Trollheimen finnes flere storvokste furutrær. Den 15,7 meter høye Bjønnafurua i Meldal skal være rundt 800 år gammel. Gjennom dalførene Innerdalen, Todalen, Storlidalen, Gjevilvassdalen, Vindøldalen og Folddalen er det et variert rutenett til blant annet Innerdalshytta, Kårvatn, Bårdsgarden og Vassendsetra. Trondheim Turistforening driver de tre betjente turisthyttene Trollheimshytta i Surnadal (80 senger), Jøldalshytta i Rennebu (80 senger) og Gjevilvasshytta i Oppdal (62 senger). Mellom disse hyttene kan du vandre den populære «Trekanten», som er blitt kåret til en av de mest attraktive fjellturene i Norge. Turen er 57 kilometer lang og er beregnet å ta tre dager i normalt tempo. Underveis kan man bestige de tre populære stortoppene Trollhetta (1614 moh.), Snota (1669 moh.) og Blåhøa (1671 moh.), men da trenger man et par ekstra dager. Tidenes kraftigste høytrykk hadde lagt seg over Oppdal og ville ingen ende ta. Derfor var det ekstra stas med en tur til Gjevilvassdalen på en av høstens flotteste dager. -----------
Vi svingte av fra riksvei 70 på Festa og kjørte Gjevilvassvegen (avgift) frem til parkeringsplassen og informasjonstavlen ved Røstbekken. Herfra ble det en rolig og ryddig start på T-stien, som er skiltet til Blåhøa og Trollheimshytta. I naturreservatet ovenfor bjørkeskogen følger du normalruta øst for Gravbekken og må senere krysse elva ca. 600 meter nord for Tverrbekken. På lav vannstand er det ingen problemer med å komme seg over elva, tidligere i sesongen må man ofte ta av skoene og vasse barbeint. Fra Gravbekken følger du stien over det flate gressteppet sør for Blåhøas stupbratte fjellside. I stidelet ved Kamtjønnskaret satte vi kursen bratt opp sørvestryggen de neste 400 høydemeterne. Høstens første snøfall gjorde steinura både glatt og sleip, men ga godt fotfeste etter hvert som vi tok høyde. Over bratthenget ble det en glimrende tur fra høst til vinter, det minnet mest om en påsketur i høyden. Underveis traff vi flere barnefamilier som hadde startet høstferien på beste mulige måte. Stien går sør for den vesle fortoppen (1598 moh.) og fortsetter slakt opp småsteinura til Blåhøa (1671 moh.). Varden står på kanten av stupet nesten 700 meter over Blåhøtjønna (1060 moh.). Utsikten var mildt sagt imponerende mot mange flotte fjell i Trollheimen. I blikkstille vær kunne vi nyte kaffepausen vår sammen med andre toppbestigere mens ungene lekte seg i nysnøen.
(Fra boka Norges beste familieturer).

Gjevilvatnet og Okla
P-plassen
Lav vannstand over Gravbekken. Bak Blåhøa.
Lettgått nord for Tverrbekken
Kamtjønnskaret
Kamtjønnin. Gjevilvasskammen lengst bak.
Blåhøa 1671
Påskestemning
Snota til høyre
Sambygdinger
Små og store nærmer seg toppen
Gjevilvatnet

STED: Oppdal kommune i Trøndelag
HØYDE: 1671 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 903 m
UTGANGSPUNKT: Gjevilvassdalen 670 moh.
LENGDE: 20,5 km tur-retur
TID: 7–8 timer tur-retur
STIGNING: 1150 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Tung
GPS-KOORDINATER: 32v 516957 6958273
KARTBLAD: 097 Trollheimen

Det første

Written by Olepetter 04.10.2016 18:29

bildet av Gjevilvatnet og Okla var jo bare fantastisk! Mye bra vær om dagen, ja...

Sv: Det første

Written by otto 04.10.2016 19:06

Et av de bedre motivene i Oppdal. Vedr været = bra juni, dårlig juli og august, glimrende september, oktober har startet optimalt..

Blåhøe

Written by BjørnF 04.10.2016 18:21

Førsteklasses bilder. Lurer på om jeg skal ta den turen en dag!7

Sv: Blåhøe

Written by otto 04.10.2016 19:08

Den turen tar du torsdag Bjørn.