Røyskatthovde mm i Nordre Land - reine elg-safarien (03.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Livasshøgda (903m) 03.10.2016
Nord for Oksepullen (884m) 03.10.2016
Røyskatthovde (912m) 03.10.2016
Turrtind (941m) 03.10.2016

Kom fra Etnedalen, via Garin, og var meget overrasket over hvor langt jeg kunne kjøre innover i skogene her uten å møte krav om bompenger eller stengt bilvei. Etter gården Gjerlisætri ble veien en del dårligere, og jeg burde nok parkert før gården. Men jeg fant nå ingen plass å snu, før jeg var nesten inne ved kommunegrensa mellom Etnedal og Nordre Land.
Herfra ble det sykkel i bare 1,5 km, og så lett opp i terrenget mot Røyskatthovde, hvor dagens lunsj ble inntatt. Fantastisk vær, men ganske kjølig i skyggen.

Ørlite utsikt mot Rundemellen mellom trærne, fra Røyskatthovde.

Videre gikk jeg i terrenget og plukket med meg Livasshøgda. Fra toppen her både så og hørte jeg to elger på myra 150 meter like nedenfor. Siktet meg inn mot Oksepullen, for om mulig å finne sti/skogsvei, men denne var helt tilgrodd. Først nede ved Øyangen kom jeg inn på vei. Da hadde jeg jammen støtt på en elg til, som jeg bare så bakparten på 20-30 m borte i krattet i det den langet ut og vekk fra meg. Du verden, to elg-sjå på samme turen!

Fulgte nå vei/sti opp på Turrtind, selv om det var litt omvei. Toppen er akkurat over skoggrensa - eller det er hogd her - så utsikten var fin! Tok et videopanorama her; Spåtind dominerer selvsagt utsikten i nord:

Var nå godt vant med krattkrig, og tok derfor snarveien ned vestflanken til grusveien. Fulgte denne mot nord et stykke, før jeg svingte inn på skogsvei mot venstre. Etter 700 m var den så tilgrodd at det var lettere å gå i terrenget. Gikk så over høyden Nord for Oksepullen, da jeg ville lete opp en bålplass i solhellinga her oppe. Den fant jeg, og gjorde opp ild og grillet og koste meg en times tid.

Deretter ned i vest og over myra og inn på en brukbar traktorvei, som jeg fulgte et lite stykke, før jeg skjente inn i skogen og fant sykkelen.

Mye utenfor sti og allfarvei...

Ikke den mest besøkte..

Written by venkekristin 23.01.2021 20:17

Toppen, men her var det plutselig to pb'ere på samme dag :) Møtte du på Gitte denne dagen?

Sv: Ikke den mest besøkte..

Written by Olepetter 24.01.2021 07:47

Så vidt jeg husker møtte jeg bare på elger...:)