Høyest i Ringerike (02.10.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Vidalen(Skogsvei Sagbekken) (644m)
Endpoint Samme (644m)
Ascents Gyranfisen (1,126m) 02.10.2016

Hadde planer om Gyranfisen i dag. Hadde sett en turbeskrivelse fra vest som bedømt utifra tidsbruk var kortere enn "normalveien". Tok av fra E16 i Nes i Ådal mrk Hedalen. Etter noen kilometer tok vi av mot venstre mot Vidalen(og Gulsvik), på svingete men relativt OK grusvei. Etter et godt stykke tok vi av mot høyre til veien sluttet ved en campingvogn, hvor vi parkerte. Startet å gå på delvis gjengrodd(bringebær) skogsbilvei, etterhvert stiløst opp på skogkledd rygg til venstre på venstre side av Sagbekken. Ganske tett skog lenger oppe, overalt masser av nydelige blåbær. Krysset Sagbekken like før terrenger flatet noe ut og fortsatte relativt rett mot øst i åpnere terreng, men møtte snart flere nord-sørgående rygger og søkk i terrenget som økte tidsbruken noe.

Anmarsj i "uryddig" terreng..

Kald vind fra nordlig retning, men god og varm sol i sørvendte lesider, hvor vi etter en stund inntok medbrakt niste i riktig så trivelig temperatur. Herfra hadde vi allerede sett det som viste seg å være toppvarden. Litt lenger fremme rekke med stokker som så ut som merking, og vi søkte mot disse, men ingen sti her heller, trolig var dette merking av skiløype fra nord.
Her oppe var det islagte pytter etter kjølig natt.

Ikke Elgspiggen, men; Gyranfisen!
Fulgte merkingen til toppen, der varden var forsynt med ja; viktigste jaktbytte i disse trakter; et elgkranium. Meget god utsikt på toppen, særlig mot nord, så bl.a Jotunheimen, Høgeloft og Ranastøngji og lenger øst Skaget og Langsuene m.fl., allerede dekket av et tilsynelatende godt lag med nysnø.
Bente på toppen

Tok det nødtøftigste av bilder på toppen i den kalde vinden før vi bega oss nedover på returen, som vi la litt lenger mot nord og unngikk langt på vei "berg-og-dal" terrenget vi hadde måttet forsere på vei opp. Nede i skogen igjen hørte jeg plutselig et hyl; Bente hadde hektet i et nedfalt utttørket tre og slått seg skikkelig, men etter litt "nedising" med drikkeflasken var hun på bena igjen. Fulgte ganske slavisk GPS-tracket på vei ned til bilen.

Her stod det nå en bil nr 2 parkert, tydeligvis 2 elgjegere. Jeg spurte muntert om det hadde blitt noe bytte, hvorpå den ene med dårlig skjult muggenhet svarte at det var ikke så lett, når vi drev og skremte elgen for dem..Noen som vet om en "app" som kan forutse hvor elgjegere "har tenkt å jakte"..(Kanskje DE skulle fått seg en "app" som fortalte dem at parkert bil kan bety turgåere, bærplukkere; eller andre jegere...)??