Sommerturlederkurs helg 2, dag 2 (01.10.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Visits of other PBEs Ol-Andersbua (576m) 01.10.2016 07:08
Ramsjøhytta (774m) 01.10.2016 07:08

Planen var avgang kl. 0700 så det ble en relativt kort natt og hektiske morgenaktiviteter. Vi var ferdig med frokost og utvasking i tide men do-kø (!) førte til 8 minutter forsinkelse.

Dagen skulle tilbringes i området mellom Græslihytta og Ramsjøhytta. Det var lagt inn mange orienteringspunkter underveis og en av dem var toppen av Fongen. Totalt hadde vi beregnet turen til 30 km og mange høydemetre i til tider tungt myrterreng og utenfor sti.

Første post var Ol-Andersbua som er feil avmerket på de aller fleste kart (en liten lureoppgave der..). Vi skiftet på å være turledere underveis for å få mest mulig O-trening parallelt med å ta vare på en stor gruppe. Været varierte men vi var ikke plaget av sol.. Mye nedbør og en del vind.

Jeg var inne som turleder på det strekket der vi måtte avgjøre om Fongen skulle tas med eller ikke. Vi hadde forberedt plan A (Fongen), plan B (sadelen mellom Fongskaftet og Fongtrøa for endelig avgjørelse; evt. dele gruppen i 2 der oppe) og plan C (runde øst for Fongtrøa for å komme oss til Ramsjøen).
Vi satte opp en fart i front som vi mente var nødvendig for å rekke toppen (senest kl. 18:30 på toppen for å komme oss ned bratta før mørket falt på). Da ble det så pass stor strekk i gruppa at vi skjønta at hele gruppa ikke kunne klare toppen. Etterhvert fikk vi godt innsyn til sadelpunktet i plan B og der oppe lå det mye snø. Dette gjorde at vi bestemte at ingen skulle prøve seg på toppen og at plan C var vårt valg. Det ble en del diskusjon rundt dette men vi fikk til full støtte fra instruktørene og etterhvert de fleste deltakerene.

Resten av turen var triviell men med en ny vading over Lauva (dagens andre vading over støvelhøyde). Det ble tidlig ankomst til Ramsjøhytta så vi fikk tatt en del diskusjon/teori etter at middag og oppvask var unnagjort.

Hovedhytta var tom så vi hadde god plass. Mange var slitne etter dagens tur så det ble tidlig kveld og mange timer søvn (noen oppe i 10 timer!).