Høsten på sitt vakreste i fagre Stryn ! (02.10.2016)  6

Ascents Svartenibba (1,530m) 02.10.2016 15:15
Åbrekkenibba øst for (1,128m) 02.10.2016 16:27
Åbrekkenibba (1,061m) 02.10.2016 16:27

En fantastisk tur i nydelig høstvær med vinterlige innslag på toppene i form av snø. Turfølge Torleiv Orheim. Mer detaljert rapport kommer

Avgang fra Aabrekk gård. Her var parkeringsavgift 50 ,-! Helt greit det, men kanskje ikke akkurat utenom sesong. Betalingsblankettene var forøvrig fjernet da vi kom tilbake etter endt tur..
Første delen går oppover langs traktorvei et par hundre høydemeter oppover. Turen er detaljert skildret i bibelen Breføreren. Flott med skodda som lå og trykket nederst i dalen
Traktorveien går opp til en støyl, før den deler seg og man tar av på en gjengrodd traktorvei i sørlig retning
Den gjengrodde traktorveien gikk over på en litt utydelig rås, der vi knotet litt før vi kom inn på rett kurs igjen. Da var det heretter plankekjøring :-)
Nydelig utsikt mot Middagsnibba og Hanekammen
Glad for å ha en litt mer tydelig sti å følge. Man passerer noe som heter Styggegjelet, og her er det ikke mange andre mulige plasser å krysse i den steile fjellsida
Endelig over tregrensa på ca 675 moh
Vi kikker over mot skaret mellom Åbrekkenibba 1059 og 1136. Vi gikk først oppom Åbrekkenibba 1059
Fra Åbrekkenibba 1059 mot Kvamme og øvre Oldevatnet
Turen videre mot Åbrekkenibba 1126 og Svartenibba
Turen videre over Åbrekkenibba 1126
Meget fornøyd kar på Svartenibba 1530
Meget fornøyd undertegnede på Svartenibba 1530. Forøvrig min 4. siste Strynetopp pf 100 !
Vi starter på returen fra en herrlig tur
Passering av Storeskaret har ikke mange mulige ruter. Her er det en gammel merking som kan synes. En ting var å slippe seg ned, nå skal en også komme seg opp igjen med æra i behold
Æra måtte bytte plass med rumpa ut klyving og knesbruk...
Ruta vår fra Svartenibba mot Storeskaret
Torleiv mot Åbrekkenibba 1059
Vakre Briksdalen med det lille som er igjen av breen
Innover mot Brenndalen
Her går en merking av som mest sannsynlig er en mer direkte oppgang fra traktorveien et par hundre meter før du kommer til endes.

Det opprinnelige sporet her ble noget strakt og feil! Appen fungerte ikke helt optimalt i dag heller... Jeg la derfor inn sporloggen fra Gps, men dette ble også feil grunnet lavt batteri på slutten, slik at jeg ikke fikk lagret skikkelig, så da har jeg fått med hele kjøreturen ut til Stryn igjen. Det får bare være!

Wow fra meg også

Written by Øyvindbr 03.10.2016 13:52

Dette er selve drømmen! Våren er best pga mengde knallvær, men ingenting kommer opp mot en eksklusiv høstdag som dette!

Så "dagligdags" for meg da jeg studerte i Sogndal, iallfall å dra inn mot Utladalen og se Hurrungane fra den sida mens høsten var på sitt vakreste. Åra etter 2010 har jeg aldri lyktes om høsten. Derfor har den fine høsten blitt en umulig poesi hvert eneste år, flere måneder på forhånd lurer jeg på om det er i år jeg skal få oppleve sånt som disse fagre Strynebildene igjen.

Jeg bare må ha det snart!!

Nå blir det neglbiting de neste 2 dagene...

Bare å takke for fine bilder. :)

Sv: Wow fra meg også

Written by ligroenb 03.10.2016 18:36

Takk for det Øyvind :-) Ja det er en herlig tid dette spesielt når man får slike flotte dager og i tillegg får kontrastene med nysnø i høyden, absolutt lykke :-)