Sauafjellet, Upsete (15.08.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Langvassosen, Vieren (860m)
Endpoint Langvassosen, Vieren (793m)
Ascents Sauafjellet (1,338m) 15.08.2011

VÅT TUR TIL SAUAFJELLET, UPSETE

Grå dag på Mjølfjell. Etter lunch kjørte Astrid og jeg til SV-enden av Langavatnet ca. 800 moh, parkerte litt før kl 1330 og gikk Rallarvegen til Upsete. Der begynte det for alvor å regne. Alt ble grått og vått, lavt skydekke og sikt på kun noen hundre meter. Vi fulgte god, T-merket sti oppover på nordsiden av Saufjellet til Geitavatnet 1127 moh og derfra videre oppover på stien til Kaldevasshytta. På toppen av skaret mellom Sauafjellet og Grånesene på ca. 1200 m dreide vi mot høyre (vestover) og gikk nokså direkte på en bra sauesti (!) mot den høyeste toppen på Sauafjellet (1339). Toppen er markert av en liten rund stein lagt oppå en liten fjellknaus. Ingen varde eller andre former for merke. Vi fant en saueknokkel like ved som vi la som "pynt" på steinen! Ingen utsikt, alt var bare grått. GPS 6733430 0394205. Vi gikk bort til en annen liten topp som ligger 20-30 m lenger vest som har nøyaktig samme høyde på GPSen. Retur samme vei til å begynne med, men etterhvert kom vi litt lenger nord enn på oppoverveien slik at vi kom ut mot noen bratte sva på SØ siden av Sauafjellet. Fant en horisontal sør-vest sprekk over svaene som vi kom oss over og greitt videre ned til stien nær Geitavatnet. Sparte ca. 1 km på denne "snarveien". Nå var været begynt å ble bedre slik at vi fikk litt utsikt over området vi hadde gått i. Det hadde sluttet å regne. Fin tur tilbake til Upsete og langs Rallarvegen til bilen ved Langvassosen kl 1920.

Sauafjellet sett fra Upsete stasjon. Gangdalsfossen til høyre
Utsikt mot Upsetedalen på tilbaketuren fra Sauafjellet
Toppstein med saueknokkel på den østligste toppen av Sauafjellet