Gitvola - høyest i Løten (30.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gitvola P-plass (710m)
Endpoint Samme (697m)
Ascents Gitvola (851m) 30.09.2016 13:05
Visits of other PBEs Gitvola p-plass (705m) 30.09.2016 12:25
Torshovgråen (760m) 30.09.2016 12:35

Etter å ha vært på farten med solo kommunetoppsamling og mye kjøring 5 dager på rad, følte jeg behov for litt kontakt med familien igjen. Da passet det bra med familiesamling i Mjøndalen for en forsinket bursdagsfeiring denne dagen! Men jeg kunne jo ikke la muligheten gå fra meg når kjøreruten nesten tangerer en lett, ny, ubesteget K-topp!

Valget falt på Gitvola i Løten.

Fra det nesten svenskspråklige turiststedet Trysil kjørte vestover mot Elverum/Jønsrud der jeg tok inn på bomveien mot Budor Gjestegård. Kjørte der slakt mot høyre for så å ta skarpt til venstre før Øysætra. Derfra var det strake veien til Gitvola p-plass.

Interessant informasjon om heksebrenning på Gitvola
Direkte sti til Gitvola går rett frem. Svinger du mot venstre går ruten om Torshovgråen!

Mye og gode info-skilt ved turstart, men jeg fant ikke skilting som viste korteste vei mot selve Gitvola. Dreide derfor mot venstre ved info-skiltet og kom etter kort tid til den meget spesielle steinen Torshovgråen.

Torshovgråen -  en konglomeratstein som har vært på vandring
Torshovgråen - en konglomeratstein som har vært på vandring
Flott info on steinen!

Istedenfor å fortsette på merket sti i feil retning dreide jeg her av mot høyre i retning toppen. Fulgte et tydelig spor etter en tohjuling oppover myrområder, men ikke verre enn at det holdt med vanntette turjoggesko.

Greit, men lit vått spor etter tohjuling mot Gitvola
Traff en hyggelig harejeger med hund og GPS sender/mottaker i området

Flott tilrettelagt område på toppen med tårn og turkasse og turinfo. Flott utsikt over uendelig skogsområder fra tårnet. GPS 622077 6768966 som er identisk med koordinatene fra Statens Kartverk (Topp bolt).

Gitvola i Løten
Topp bolt som nevnes av Statens Kartverk
Vid utsikt over for meg ukjente skogsområder!

Ned igjen fulgte jeg den direkte og adskillig kortere stien tilbake til parkeringen. Denne går for det meste gjennom et kjedelig skogsområde uten utsikt. Jeg anbefaler å ta turen som en rundtur slik at en får med seg både Torshovgråen og det fine terrenget med utsikt vest for toppen.
Tilbake ved bilen etter vel 1 time i rolig tempo - akkurat tidsnok til å rekke bursdagsfeiringen i Mjøndalen!