Grønkleppen - Fosnes, 215/404 (01.10.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Grønkleppen (765m) 01.10.2016
Visits of other PBEs Fiskåa parkering (88m) 01.10.2016

Siden Sogndalen i løpet av uka har fått en ny kommunetopp og Rinnan ikke lengre er høyeste punkt der blir også dette kommunetopp nummer 215/404. Fulgte JoSo (Johan Solberg) sin beskrivelse. Kjørte Rv 17 nordover fra Høylandet mot Brønnøysund. I nordenden av det store Øyvatnet tok vi av til venstre skiltet mot Bjørlia og fulgte grusveien forbi noen hus før den tok en høyresving ned en bakke og krysset Fiskåa. Grusveien ble ganske smal, så heldigvis møtte vi ingen andre biler på veien. Ved Fiskåa parkering var det ikke mulig å kjøre lengre da veien videre var delvis vasket ut så vi parkerte i denne parkeringslommen der det allerede sto en bil. Fulgte veien 5-6 meter videre og fulgte nordsiden av bekken relativt bratt oppover til Grønkleppholet, først tett skog så mer åpen myr. Var vått i terrenget og selvfølgelig noen våte myrer som ble forsert. Veldig skiftende vær, regnbyger og korte glimt av sol innimellom. Krysset bekken som kom ned i Grønkleppholet og la i vei videre oppover mot Grønkleppen. Var en del bart fjell fra som var vått og til dels glatt så vi prøvde så godt det var å finne gressrender å følge og gikk forsiktig. Sikkert mye enklere i tørt vær. Ble litt sludd i lufta da vi nærmet oss 700 moh. Her flatet det ut, men var litt uryddig terreng med små vann og svaberg/småskrenter så ble ikke noen rett linje til toppen. Stor varde på toppen og sola tittet også frem så vi kunne nyte utsikten. Ble en kjapp lunsj i le av varden da det var veldig sur vind på toppen. Brukte 2,5 timer opp. Gikk nesten samme vei tilbake, men rotet litt i bratta ned fra 700 moh for å finne en trygg vei ned forbi glatte berg, så måtte gå litt opp igjen. Nøyt utsikt og kjempefin regnbue over Øyvatnet på vei ned. Brukte totalt nesten fem timer på turen. Signe og Teis var med:)

Vi nærmer oss toppen av Grønkleppen