Øyjordfjellet (30.09.2016)  2

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Skjelvik (18m)
Endpoint Skjelvik (18m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Øyjordfjellet (251m) 30.09.2016 12:01

Bildet er tatt tett på varden på Øyjordfjellet med utsikt i retning vest utover Vestfjorden. Det regnet, var tåke og dårlig vær.

Jeg benytter enhver anledning til å ta en sykkeltur og det gjorde jeg her også. Startet i Skjelvika og endte opp på fylkesveiens høyeste punkt over mot yttersiden av øya. Jeg la sykkelen i veikanten og fulgte et tråkk opp til toppen. Jeg var lenge usikker på om det var et elgtråkk eller en menneskeskapt sti - konklusjonen ble sistnevnte da elgen trolig ikke har hatt en fjelltopp som mål.

Toppen var på ingen måte stor men det var den siste og minstre på øya av toppen med minimum 100 meter primærfaktor. Da var det målet unnagjort men fortsatt er det fint å gå i fjellene på Sandhornøya og i resten av fjellheimen i Gildeskål kommune. Det var før øvrig her salmedikteren, statsråden og professoren Elias Blix ble født og vokste opp. Disse fjellene var kanskje de han hadde i tankene da han skrev "Og eg veit meg eit land langt der opp mot nord"