Blåkkåkleppen (Tydal) (29.09.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sankåvollen (749m)
Ascents Blåkkåkleppen (909m) 29.09.2016
Visits of other PBEs Sankåvollen p-plass (740m) 29.09.2016

Kjørte inn til Ås i Tydal. Ved Coop market svingte jeg til venstre, hvor det er godt skiltet.
Betalte 70 kroner i den automatiske bommen, og kjørte 19 km etter merket vei mot Storerikvollen. Parkerte på den store parkeringsplassen ved Sankåvollen. Veien videre innover mot Storerikvollen var stengt med bom og hengelås. Jeg fulgte veien og traktorveien nesten helt til toppen. Værmessig var dette en dårlig dag med mye vind og periodevis mye regn. Til tross for en beskjeden høyde og lav primærfaktor er dette en populær topp med mange bestigninger.
På toppen var det en kjempehøy varde, samt at det var laget ca 12 varder totalt på toppen. Noe lignende har jeg sett på Muen i Ringerike/Stor-Elvdal. På returen gikk jeg mot traktorveien/stien som går til svenskegrensen. Det er meget flott fjellterreng i dette området, og det er mange PB-topper å plukke her. Dette var min Tydalbestigning nr 20 av 37

Gratulerer med 30-årsdagen i dag 29.09.16 Pelle
Pelle måtte undersøke hvorfor Selbutrollet går med kniv på offentlig sted.
Veien inn mot Storerikvollen er stengt med bom og hengelås
Traktoren Thorbjørg ute i ødemarken
Hovedvarden på Blåkkåkleppen
Mange varder på Blåkkåkleppen
Denne traktorveien/stien går fra Sankåvollen til svenskegrensen
Ei lita tjønn ved traktorveien til svenskegrensa
Karolinerne har vært her
Høsten har kommet til T-stien mot Storerikvollen
Sankåvollen
Et gammeldags utedo like før parkeringa ved Sankåvollen