Tverrfjellet - høyest i Trysil (29.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tverrfjellsetra (825m)
Endpoint Samme (825m)
Ascents Tverrfjellet i Trysil (1,209m) 29.09.2016 19:15
Visits of other PBEs Tverrfjellsetra (sør) p-lomme (825m) 29.09.2016 18:10

Kveldstur til Tverrfjellet med strevsom retur i mørket

Optimistisk som vanlig etter en grei tur til Eldåhøgda i Imsdalen, tenkte jeg det burde være innen rekkevidde å få med meg nok en lettvint K-topp før kvelden. Valget falt på Tverrfjellet 1209 i Trysil, på vestsiden av innsjøen Engeren. Men kjøringen tok lengre tid enn beregnet, ikke minst den dårlige, hullete grusveien langs Engeren. Her er det bompenger å betale, men det var tomt for kort, og med slik elendig veistatus, ga jeg blaffen i betaling på nedturen. Fra Heggeriset i nordenden av Engeren fulgte jeg veien langs vannet i vel 5 km før det går av en sidevei oppover mot Tverrfjellsætra. Sideveien opp her var forresten mye bedre enn veistykket langs vannet. Kjørte først litt feil opp en elendig traktorveg til Nordre Tverrfjellsetra der jeg ble møtt av en gjeng vennlige elgjegere som hadde tatt kvelden. Fikk såvidt snudd mellom alle bilene, og kjørte opp til rett utgangspunkt for turen - Tverrfjellsetra (sør) p-lomme der det er skiltet og merket sti og infotavle.

Parkerte litt nord for stistart
Stistart og infotavle på liten P-plass (2 biler)

Klokken var allerede 1810 når jeg var klar for tur. Regnet med at det ville bli mørkt før jeg var nede igjen, så hodelykt ble lagt i sekken. Fulgte stort sett godt merket, tydelig sti i NV-lig retning til NØ for toppen der ruten dreier av rett sørover mot varden.

Terrenget sørøst for Tverrfjellet. Engeren i bakgrunnen til venstre
Meget tydelig sti opp mot uren før Tverrfjellet
Tverrfjellet fra skråningen øst for toppen

Været (og lyset) hadde vært tålig bra til jeg jeg kom opp i steinrøysen som ligger nedenfor toppen fra ca. 1160 moh og nærmet meg toppen. Da kom det inn en ufyselig regn/sludd-bye samtidig som mørket satte ganske raskt inn. Tok en rask GPS-posisjon og noen bilder av varden før jeg snudde. Min GPS viste 32V 657316 6835402 som passer bra med koordinatene på PB (657309 6835408) og fra Statens Kartverk (657313 6835407 "Fot bolt"). Fant forøvrig bolten noen meter NNV for varden, antagelig der hvor det har stått et gammelt trig-merke. PB koordinatene oppdateres slik at de samsvarer med SK.

Varder på Tverrfjellet i Trysil i haglbye og siste rest av dagslys
Billedbevis!

Returen ble slitsom og tidkrevende. Klarte med endel strev å følge sportet tilbake ned uren og et stykke ned i skråningen før det ble for mørkt. Hodelykten ble hentet frem, med det viste seg at denne var selv-utladet pga en idiotisk slå-av bryter. Da ble det å famle seg frem etter GPS-sporet opp og i lykten i mobiltelefonen som var til meget god hjelp. Lykkelig da jeg endelig var tilbake ved bilen i godbehold, satte jeg kursen mot Trysil i håp om å få meg noe mat før stengetid.