Eldåhøgda - høyest i Øyer (29.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gålåseter (910m)
Endpoint Samme (907m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 29.09.2016 12:55
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 29.09.2016 10:55

Etter gårsdagens tur til Blåkollen i Rondane/Sør Fron hadde jeg beveget meg ned i Østerdalen hvor jeg overnattet på det hyggelige stedet Tiurn i Koppang. Mye regn om natten og tidlig på morgenen hvorfor jeg tok det litt med ro før jeg dro avsted mot dagens mål Eldåhøgda som er den høyeste toppen i Øyer kommune i Oppland. Kjørte ned til Imroa der jeg tok til høyre opp Gålaveien forbi Gålaveien automatbom. Passerte Imsdal/Ringnes fabikken og like etter denne kjørte jeg feil langt innover på østsiden av Imsa. Traff noen elgjegere som forklarte meg at jeg skulle ha tatt til venstre (krysse elven) 7-800 m etter fabrikken og fortsette mot høyre opp mot Gåla seter. Dårlig merking av veiene her oppe. Ankom omsider Gålaseter parkering og parkerte ved et skilt hvor det sto Hygga. Fulgte gjørmete sti/kutråkk vestover og kom snart inn på en nyanlagt vei som ikke står på kartet. Fulgte denne veien ca. 1 km til elvekryssingen. På tilbaketuren gikk jeg veien helt til en bom, og var da like ved der jeg hadde parkert.

Parkeringsmulighet ved veiviserskiltet
Nyanlagt vei fin å gå mot Eldåhøgda. Parkeringen skimtes mot høyre i bakgrunnen

Elven var helt uproblematisk å krysse på store steiner. Fortsatt gjørmete sti/kutråkk oppover gjennom bjørkeskog før jeg kom opp i lettere terreng med flott, dobbeltsporet, blåmerket sti over ca. 1000m.

Lettgått terreng med dobbeltsporet sti
Toppen skimtes i det fjerne

Fant ingen skilting mot Eldåhøgda, men ved å følge skilting mot Hygga kom jeg etterhvert opp på høydedraget sør for toppen. Her kom regnet og tåken på meg og det ble omkledning og GPS kurs videre mot toppen.

Følg skilting mot Hygga!
Eldåhøgda i bakgrunnen mot høyre

Da stien begynte å gå i feil retning i forhold til toppen, forlot jeg stien og gikk rett mot toppen i lettgått terreng. Stor varde md turkasse på GPS 589532 6816472. Like ved rester etter et gammelt trigmerke. Statens Kartverk oppgir koordinatene 589530 6816473 "Fot bolt" som kan være ved bolten for trigmerket.

Ringebu-varden til venstre, Øyer-varden mot høyre
Varden og bolten for trig-merket på høyeste punkt i Øyer kommune i Oppland

Ca 100 m lenger nord står den mer kjente varden med en svær hvit stein som pynt og de flott uthogde steinsøylene som antagelig skal symbolisere det felles kommunegrense-punktet for Øyer, Ringebu og Stor-Ellvdal. Etter min vurdering må dette stedet ligge godt inne i Ringebu.

Den flotte varden med steinsøylene på Ringebusiden

Etter behørig registrering og fotografering, retur omtrent samme rute i adskillig bedre vær.

Start date 29.09.2016 10:56
End date 29.09.2016 14:35

Kommunetopper..

Written by Flugis 08.10.2016 19:04

...imponerende fart på samlingen! Dine siste topper har jeg gått på ski. Fint det også.

Sv: Kommunetopper og elgjegere

Written by knutsverre 10.10.2016 12:02

Takk for kommentar, Per. Kan godt forestille meg at toppen i dette området er velegnet for skiturer. Lettgått og fint var det nå også da jeg etter en feilnavigering omsider fant rett vei til Gålaseter. Ser det skrives om sinte elgjegere på PB. Ingen av de jeg traff denne uken var ikke i det hele tatt av denne sorten. Kommer vel an på når og hvor en treffer på dem.