Fin tur fra nord (05.10.2010)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Skåla (1,127m) 05.10.2010
Skålaksla (1,076m) 05.10.2010

Tok av fra hovedvei som går nord for toppen, og kjørte bomveien inn til p-lomma for Skåla. Herfra noen meter tilbake på veien, til tydelig sti mot sør, som ganske snart krysset en meget falleferdig bro. Svært vått her og et stykke videre!

Det går tydelig sti på venstre side (øst) av elva oppover, og det anbefales å holde så mye inn i skogen som mulig oppover på ulike tråkk parallelt med stien, for der er det tørrere. På rundt 400 hm krysses elva greit, og følgelig går resten av stien på høyre side av elva opp til Trollvannet, på ca 500 meter.

Jeg fulgte nå videre sti til høyre (sørvestover) oppover ryggen. Etter hvert blir stien veldig utydelig, og stein og ur overtar – men merket med steinvarder sørover og opp sørøstover til topps. Fin utsikt til Molde her, og lyset var fantastisk denne seine høstettermiddagen.

Fortsatte vestover og ned i skaret på ca 1000 meter. Her er det nok mulig å gå rett ned mot Trollvannet igjen, hvis nødvendig. Jeg fortsatte lett opp til Skålaksla (1076m) og nedover mot nord. I blant var det litt vrient å følge tråkket her. Særlig viktig å ta av rett venstre (vestover) på 32 V 430293 6958340 (drøyt 700 høydemeter). Her går en meget bratt sti ned til Trollvannet igjen, og ringen er sluttet.

Gikk nå raskt ned i begynnende skumring tilbake til p-plassen.
4,5 t rundtur.

Gps-spor for det meste av turen. (invertert)