Gingilos (29.09.2016)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Gingilos (1,983m) 29.09.2016 12:51

Det var dags for Kretaturens høyeste tur. Fra Paleochora var det vel langt å kjøre for å nå øyas høyeste, så vi falt ned på den mest populære toppen i Hvite-fjellene. Kartet lokket med 2080 moh, men det viste seg etter hvert at det var 100 m feil. Også skiltene ved starten viste 2080 moh. Men uansett var det en fin tur.

Halvor ved et av de fascinerende gamle trærne langs ruta. Målet vårt sees bak.
Ruta gikk ned til venstre forbi noen spennende "tårn" og opp i skaret bak til venstre.

Først på gode stier, gjennom spennende formasjoner. Ruta gikk til og med gjennom en naturlig "arch". Vet ikke noe norsk ord for det, men det er altså et utspring fra fjellet med et hull i.

Flere trær!

Etter skaret på 1750 moh var det fast fjell. Utrolig skarpt kalkfjell. Vondt å ta hånda nedi, men et fantastisk grep med skoene. Siste 200 m fra toppen til et utsiktspunkt er veldig kupert og tar bortimot 10 minutter.

Ånund og Halvor ved utsiktsvarden

Vi snudde for å rekke middagen med de andre, men vi kunne gått ned i et skar og videre opp på et fjell litt over 2100 moh, og deretter rundet vårt fjell så vi kom inn på ruta i 1750-skaret.

Havtåka ruller inn, men heldigvis stoppet den der.

Vi hadde med mye klær, og kysttåka truet oss fra nord, men det gikk i shorts og baris helt til toppen. Deilig på Kreta i September!