Stussfjellet (26.09.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Sætravatnet øvre p-plass (353m)
Endpoint Samme (353m)
Ascents Stussfjellet (688m) 26.09.2016
Etter tur til Hemningsfjellet og Dyrskardfjellet så jeg at jeg også hadde tid til å avlegge Stussfjellet et besøk, et fjell som hadde vært planlagt på turen til Råsefjellet og Tverrvassfjellet et par dager før, men der tiden hadde løpt fra meg. Parkering på den store parkeringsplassen ved Øvre Sætrevatnet. Gikk tilbake noen meter og fant en litt utydelig sti som gikk skrått oppover mot høyre over en liten hammer, på venstre(østsiden) siden av veien. Klarte stort sett å holde stien videre oppover i nordøstlig/østlig retning til jeg var nesten opp og kunne svinge i sørlig retning de siste metrene opp på toppflaten. Flere aktuelle kandidater til tittelen høyeste punkt, det sørøstligste av disse med et nedfalt trig punkt var tydelig 1-2 meter lavere enn 2-3 små knauser i nordvest.
GPS-topp med nedblåst trig-punkt. 2-3 punkter i nord(bakgrunn) er nok 1-2 m høyere..
Fra høyeste punkt mot vest. Litt av Tverrvatn synlig

Idet jeg holdt på med mine "topografiske studier" kom en kraftig regnbyge inn fra sørvest. Jeg klarte å krype bak høyeste toppknausen og unngikk på bli like skjortevåt som tidligere på dagen, og snart lysnet det i vest og regnet avtok.
Regnet har passert, utsikt mot bl.a. Osterøy og Osterfjorden

Fin utsikt mot omgivende fjell i vest, nord og øst, og særlig mot innerste del av Osterfjorden i sørøst. Ned igjen omtrent samme vei, fortsatt relativt rikelig tilgang til deilige søte blåbær som det bare var å forsyne seg av.