Juvberget (25.09.2016)

Visits of other PBEs Juvberget (422m) 25.09.2016 14:00
Juvberget gård (422m) 25.09.2016 14:00
Juvberget p-plass (422m) 25.09.2016 14:00
Stor og gammel låve på Oppigarden
Fra riksrøys 101 på den østre toppen mot Juvbergshetta
Mot Halsjøen og Gravberget
Sørover.
(Dessverre overeksponert)
Sørover. (Dessverre overeksponert)

Kom med bil fra Elverum og krysset elva Flisa ved brua som er merket med "Trollporten" på vektor-kartet (rett sør for Maristua). Fin grusvei hele veien fram til Juvberget. Parkerte på Nerigarden, hvor det var veldig pent og velstelt. Gikk derifra oppover gammel skogsbilvei til jeg var mellom Juvbergshetta og den noe lavere østre toppen på svenskegrensa. Best utsikt og finest på den østre grensetoppen. Åsnes' kommunetopp Elgklinten kunne tydelig ses som høyeste punkt i sør, mens Vålers kommunetopp Kjølberget muligens kunne skimtes i nord. Ellers panoramautsikt i de fleste retninger bortsett fra mot nordvest. Svært bratt ned mot et lite stelle på den svenske siden. På Juvbergshetta var det lite utsikt og heller ikke noe tydelig toppunkt å se. Prøvde å se etter et gammelt trigonometrisk punkt eller en fastmerkebolt, men fant ingen av delene. Gikk direkte sørover fra toppen ned et gammelt hogstfelt til jeg kom på en gammel og gjengrodd skogsbilvei som førte tilbake til Oppigarden. Besøkte på turen hjem slekt i Gravberget og kunne derifra se tilbake på Juvberget.

Alt i alt en veldig fin tur til en av Finnskogens høyeste og beste utsiktstopper.