Naustgardstind og Stornubben (25.09.2016)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Austre Nautgardstinden (2,194m) 25.09.2016 14:37
Nautgardstinden (2,258m) 25.09.2016 14:37
Nautgardsoksle (2,089m) 25.09.2016 15:07
Sørvestnubben (2,098m) 25.09.2016 15:30
Stornubben (2,174m) 25.09.2016 15:55

Turen hadde vi planlagt en liten stund, og den gikk ikke helt som planlagt, men mer om det senere..

Brodern spurte meg om vi skulle ta en topptur sammen. Jeg svarte selvsagt ja, og foreslo Naustgardstind og Stornubben runden. Noe som skulle være en grei runde.
Vi reiste opp kvelden før, og lå over i telt ved Storkroken. Hadde siktet meg innpå runden som Morten hadde gjort med Linn-Therese og Julia.
Dagen etter labbet vi avgårde ca 0830. Innover i dalen. Tenkte vi tok den verste strekka først.
Dalen innover var jo rene samlinga av reinsdyrgevir. Tøft. Vi fant en ganske greit gevir vær som vi stappet i sekken. Hadde en liten baktanke med geviret selv.
Rett før opptaket tok vi en liten rast og litt mat for å få i oss litt energi.
Opp til okslet først. Tok litt tid oppover. Brodern lurte litt på for jeg skrådde litt, men han skjønte det etterhvert.
Ved Okslet ble det de vanlige poseringsbildene, og så videre mot den største toppen. Det var grei skurring å traske opp til Naustgardstind. Etter bilder og litt fant vi litt ly før vi hadde tenkt å gå videre. Det blåste ganske bra. Så øra ble litt susete. Litt mer mat former energi. Tenkte jeg måtte lade opp litt av og til, så jeg ikke gikk bråtom.
Bakover mot bilen.. Altså mot Stornubben først var det flatt og greit å gå. Var forøvrig lett småklyving ned Naustgardstind først. Ikke mye da.
Nå gikk det litt radigere bortover. Over Austre og retning Stornubben. Nede i skaret en kjapp stopp og en liten rask påfyll.
Opp første bakke og på plattået. Trodde denne også var en pf10. Men i ettertid ser jeg denne er bare 9. Jaja.. Shit au.. Tok den med..
Så det siste partiet opp Stornubben. Brodern lurte litt på hva boltene på toppen var brukt til. Jeg sa de var gamle triggerpunkter. Regnet med at det var det ble brukt til.
Etter toppen bar det neover til neste punkt. Trodde vi....
Et lite stykke ned ble det bråstopp.. En bre som ikke hadde stått på kartet... Breen i seg selv var ikke problemet, men probleme tvar hvordan den var. Hadde det vært snø her, så hadde det ikke vært noe problem. Men denne var det en ishinne på som gjorde at vi ikke klarte å passere. Vi lette etter et sted vi kunne passere. Men nei.. Nå skal det jo sies at det var tåke her akkurat da vi lette. Sa kanskje litt østover kunne gått. Men vi vet ikke. Å ut på den var uaktuelt. Å skli ned den breen kunne ende fatalt. Den stoppe brått i stenur lenger ned.
Så valget ble at vi måtte traske ned igjen. I gørkjedlig stenur. Akkurat smått eller stort nok til at man brukte mye energi på å ta seg ned. Mye løs stensom ikke lå rolig. Bittert, men vi hadde fått tatt de viktigste i mine øyne. Fikk heller komme tilbake å ta dem siste senere.
Vi hadde følge med tre reinsdyr nedover etterhvert også. Artig.
Nede ved bilen var det bare å pakke i hop det vi kunne og dra. Vi var litt sent ute, siden brodern skulle på jobb.

Alt i alt en flott tur. Takk for turen Steffan.