Griningsdals/Dyrtjørnhøi (25.09.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Dyrtjørnbekken (1,011m)
Endpoint samme (1,011m)
Ascents Dyrtjørnhøe (1,687m) 25.09.2016
Griningsdalshøe (1,568m) 25.09.2016

Etter 5 uker med jakt-trening og jakt, ble det endelig en mulighet for fjelltur. Elgjakta starta i dag, så da er det greit å holde seg unna skogen ei uke eller to.
Kjørte inn ved Postfuru, og 10 km på bomvei (kr 50,-) til Griningsdalen. Parkerte ovenfor østenden av Griningsdalsvatnet. Gikk så rett opp på ryggen mot Griningsdalshøi. Enkel og grei rygg, til topps på ca 1 time.

Fra Griningsdalshøe mot kjente og kjære Gjendealper

Fortsatte på ryggen litt lenger nord, før jeg slapp meg ned i Tjørnosdalen, kryssa bunnen på ca 1270 moh. Etter en matbit her, gikk ferden videre opp mot Dyrtjørnhøi, fint og lettgått terreng hit også, Ankom toppen etter ca 2,10.

Fra Dyrtjørnhøi mot Griningsdalshøi
Fra Dyrtjørnhøi mot Pannhøe og Sjugurdsjøpiggen.

Blåste såpass mye på toppen, at det var vanskelig å holde kameraet stille. Ellers var det jo varmere i dag, enn hele juli, synes nå jeg. Kortbukse og t-skjorte hele veien.
Fortsatte deretter rett mot bilen, først i litt steinrøys, etterhvert i greit graslende ned til bilen.