Pkt. på Salt, Dalskarhornet, Varden og Kjerringa i Selje (23.09.2016)

Written by Dag1 GSM

Ascents Dalskarhornet (450m) 23.09.2016
Kjerringa (497m) 23.09.2016
Pkt på Salt (59m) 23.09.2016
Varden i Selje (418m) 23.09.2016

I forbindelse med en biltur tok jeg noen avstikkere til noen topper underveis; pkt på Salt, Dalskarhornet, Varden i Selje og Kjerringa.

Parkerte ved bebyggelsen nærmest toppunktet, og klatret over et par gjerder på veien mot toppunktet på Salt. Varighet: 12 min, 0,6 km distanse og 52 meter stigning.

Utsikt fra det høyeste punktet på Salt, mot Selja og Selje.

Parkerte ved stistart, ved bebyggelsen i Dalskardet, og fulgte merket og god sti til Dalskarhornet. Vindfullt, men flott utsikt i alle retninger. Varighet: 33 min, 1, 79 km distanse og 259 meter stigning.

Utsikt fra Dalskarhornet mot Leikanger og Vanylvsfjorden
Utsikt fra Dalskarhornet mot Dalsbøvatnet, Varden og Kjerringa

Parkerte på p-lomme på vei opp til Kjerringa, og tok strake veien mot toppen på Varden.

Varden i Selje, med veien som fører til Kjerringa i forgrunnen
Flott lys sett fra Varden

Parkerte ved den nedlagte kafeteriaen på Kjerringa, og spaserte bort til toppunktet.

Toppunktet på Kjerringa
Utsikt mot Honningsvåg og Stålet, som er det nordvestligste punktet i Sogn og Fjordane