Jonsknuten - Kongsberg, 215/404 (25.09.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Jonsknuten (904m) 25.09.2016
Visits of other PBEs Jonsknuten P-plass (720m) 25.09.2016

Vi fulgte den fine veibeskrivelsen til evatopp. Fra Kongsberg fulgte vi E134 mot Notodden ca 6 km til Saggrenda der det er skiltet til Knutehytta. Fulgte så skilting mot Knutehytta i alle kryss, ca 10 km på smal grusvei. Mange andre som var på søndagstur i området, og masse biler på parkeringsplassen så vi parkerte ca 250 meter før Jonsknuten P-plass på parkeringsplassen ved Knutehytta da vi var redd det var fullt lengre fremme. Jonsknuten var godt synlig fra parkeringsplassen, under 1 km i luftlinje. Vi gikk langs grusveien til parkeringsplassen ved dammen, her er det ikke lov å kjøre videre, men grusveien fortsetter ett stykke til. I enden av grusveien starter god og tydelig sti til toppen. Stien starter under gondolbanen ved det gule skiltet der det står "Graving etter mineraler forbudt". Vi var litt usikre på hvor høyeste punkt var, så gikk rundt for å være sikker på å ha vært på rett sted. Kjempefin utsikt fra toppen og stor mast. Vi klateret også opp i det lille utkikkstårnet som er der. Brukte litt under 25 minutt til toppen og en time totalt på turen inkludert pause på toppen. Rune, Teis og Storm var med.